19. 05. 2021

Temat: Stężenie procentowe roztworu – zadania tekstowe.

*

Witam Was Dzieci!

*

Lekcja na platformie.

Powtarzamy, i dodajemy nowe treści. Obejrzyjcie filmik

*

Podręcznik, strona 191

Zad. 2

  • Cp = 2%
  • masa roztworu = 80 g
  • masa substancji = ?
  • podstawiamy do wzoru: ms = Cp * mr / 100%
  • ms = 2 * 80 / 100%
  • ms = 1,6 g

Zad. 5

  • mr = 0,5 kg = 500 g
  • Cp = 4 %
  • ms = ?
  • obliczamy
  • ms = 4 * 500 / 100 %
  • ms = 20 g
  • dosypujemy 20 g soli
  • zmieniła się masa substancji oraz masa roztworu, do starego roztworu dosypaliśmy więcej substancji
  • nowa ms = 20 g + 20 g = 40 g
  • nowa mr = 500 g + 20 g = 520 g
  • obliczamy nowe Cp
  • Cp = ms * 100% / mr
  • Cp = 40 * 100% / 520
  • Cp = 7,7 %

*

Praca domowa

  • zad. 6 / 191
  • zad. 5 / 194

*

Pozdrawiam 🙂

*

17. 05. 2021

Temat: Stężenie procentowe roztworu.

*

Po lekcji na teamsach.

  • powtórzyliśmy rozpuszczalność, wykorzystanie krzywych rozpuszczalności do obliczania rozpuszczalności różnych substancji w określonej temperaturze
  • stężenie procentowe – wzory, zależności, zadania
  • zad. 1, 3 / 191
  • przeanalizujcie przykłady z podręcznika strony 185 – 189

*

Pozdrawiam 🙂

*

12. 05. 2021

Temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie – zadania.

*

Witam Was Dzieci!

Dzisiaj lekcja na platformie.

Do obliczeń będą nam potrzebne krzywe rozpuszczalności – podręcznik strona 178 – 179

Przypominam – rozpuszczalność to maksymalna liczba gramów danej substancji rozpuszczona w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i danym ciśnieniu, aby otrzymać roztwór nasycony.

*

Filmik z poprzedniej lekcji, wykresy były omówione.

Zad. 1 / 183

odczytujemy rozpuszczalność, szukamy azotanu (V) potasu

szukacie , przez jaką wartość , ilości substancji , przebiega krzywa odpowiedniego związku

  • 15 stopni, to 30 g w 100 g wody
  • 60 stopni, to 110 g w 100 g wody

Zad. 2 / 183

odczytujemy rozpuszczalność z krzywej rozpuszczalności

  • temp. 70 stopni, azotan (V) sodu rozpuszczalność 136 g w 100 g wody
  • możemy ułożyć proporcję
  • w 100 g wody mamy 136 g azotanu ; to w 200 g mamy x
  • a więc x = 272 g

Zad. 3 / 183

jodek potasu, odczytujemy rozpuszczalność z krzywej rozpuszczalność

  • w 10 stopniach = 135 g
  • w 30 stopniach = 152 g
  • ile gramów trzeba dodatkowo rozpuścić?
  • odejmujemy
  • 152 g – 135 g = 17 g

Przeanalizujcie przykłady z podręcznika, strony 181 – 182

*

Praca domowa, w zeszycie :

  • zad. 2, 3, 4 / 194
  • zad. 4 / 183

*

To wszystko, pozdrawiam 🙂

*

10. 05. 2021

Temat: Sprawdzian wiadomości z działu: ” Woda i roztwory wodne”.

*

05. 05. 2021

Temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie.

*

Witam Was!

*

Po lekcji na teamsach.

  • definicja rozpuszczalności
  • rozpuszczalność substancji – stałych i gazów – w zależności od wzrostu temperatury
  • obejrzyjcie filmik

*

powtórzenie przed sprawdzianem – omówiliśmy zakres na test na lekcji

  • definicje
  • rodzaje roztworów, mieszaniny
  • właściwości cząsteczki wody
  • woda jako rozpuszczalnik
  • trzy stany skupienia wody
  • ….
  • ….
  • powtórz – strony 160 – 177, 180
  • test – 20 pytań, 20 minut

*

Powtarzajcie, proszę o samodzielną pracę. Pozdrawiam 🙂

*

28. 04. 2021

Temat: Rodzaje roztworów.

*

Witam Was Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na platformie.

*

Jak zawsze – zapoznajcie się z lekcją, filmikami, pamiętajcie o notatkach.

  • roztwór – to mieszanina jednorodna co najmniej dwóch składników – substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika
  • roztwór nienasycony – to taki, w którym przy danej temperaturze i w danej objętości rozpuszczalnika można rozpuścić jeszcze pewna ilość substancji
  • roztwór nasycony – w danej temperaturze i danej objętości rozpuszczalnika nie można rozpuścić już więcej danej substancji; substancja opada na dno naczynia
  • krystalizacja – wydzielanie substancji rozpuszczonej z roztworu; np wskutek oziębiania roztworu
  • obejrzyjcie filmik
  • podział mieszanin ze względu na ilość substancji rozpuszczonej:
  • roztwór nasycony
  • roztwór nienasycony: roztwór rozcieńczony i roztwór stężony [ samodzielnie – opisz ]
  • podział mieszanin ze względu na wielkość cząstek:
  • roztwór właściwy, koloid, zawiesina

*

Na dzisiaj to wszystko, zapoznajcie się dokładnie z przedstawionymi wiadomościami.

Pozdrawiam 🙂

*

26. 04. 2021

Temat: Woda jako rozpuszczalnik.

*

Witam Was Dzieci!

*

Po lekcji na teamsach.

  • sprawdzenie notatki z poprzedniej lekcji
  • powtarzamy i rozszerzamy nasze wiadomości
  • filmik
  • oglądajcie dalej
  • woda występuje w przyrodzie w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i gazowym – te oraz inne właściwości już na pewno opisaliście w notatce
  • oglądamy – powtarzamy
  • Woda jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem dla większości ciał stałych oraz dobrze miesza się z wieloma innymi cieczami. W cząsteczce wody występują wiązania kowalencyjne spolaryzowane. To, że woda jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem wynika to z budowy polarnej jej cząsteczek, które są tzw. dipolami:
  • w wodzie dobrze rozpuszczają się związki o budowie jonowej czyli takie, których cząsteczki zawierają kationy i aniony. Rozpuszczanie polega na takim ustawieniu się cząsteczek, ze dodatni biegun cząsteczki wody styka się z jonem ujemnym cząsteczki substancji rozpuszczonej, natomiast biegun ujemny cząsteczki wody z jonem dodatnim cząsteczki rozpuszczonej
  • co to jest rozpuszczanie ? [ definicja, opis – samodzielnie ]
  • od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji: [ omawialiśmy na lekcji – samodzielnie ]

*

Pamiętajcie o notatce w zeszycie – konkretnej, szczegółowej.

To wszystko do tej lekcji, pozdrawiam 🙂

*

21. 04. 2021

Temat: Woda – właściwości i rola w przyrodzie.

*

Witam Was!

*

Lekcja na platformie, proszę o notatkę.

Zaczniemy od filmiku

*

Lekcja łatwa, znana Wam z życia codziennego, to również wiadomości poznane na innych przedmiotach.[ podręcznik strony 160 – 164 ]

Do czego potrzebna jest woda?

  • procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym
  • procesy chemiczne – obecność wody niezbędna
  • schładzanie – procesy związane z przemysłem
  • obecność wody w organizmach żywych – funkcjonowanie organizmów żywych

Główne źródła zanieczyszczeń wody

  • zanieczyszczenia komunalne

Właściwości wody

  • woda zwiększa swoją objętość podczas zamarzania [ opisz ….]
  • anomalia – gęstość wody w temperaturze 4 stopni C [ opisz … ]
  • różna temperatura wrzenia – jaki wpływ ma ciśnienie [ wyjaśnij … ]

Jak możemy oszczędzać wodę – gospodarka racjonalna

W poniedziałek porozmawiamy na teamsach. Pozdrawiam 🙂

*

19. 04. 2021

Temat: Sprawdzian: ” Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych.”

*

14. 04. 2021

Temat: Podsumowanie wiadomości o łączeniu się atomów i reakcjach chemicznych.

*

Witam ponownie!

*

Po lekcji na teamsach.

Powtórzenie przed sprawdzianem. Dwie części – pamiętajcie.

W pliku w zespołach na teamsach jest whiteboard 37.

Pozdrawiam 🙂

*

12. 04. 2021

Temat: Obliczenia stechiometryczne.

*

Witam Was Dzieci!

*

Po lekcji na teamsach.

  • sprawdziliśmy , omówiliśmy karty pracy – równania reakcji chemicznych i prawo zachowania masy
  • zadania – obliczenia stechiometryczne – wykorzystanie mas atomowych i cząsteczkowych do obliczenia masy substratu lub produktu
  • dodatkowa chemia – środa

*

Powtórzenie przed sprawdzianem

  • rodzaje wiązań chemicznych
  • wiązania występujące w różnych związkach
  • oktet elektronowy – definicja, co oznacza dla pierwiastka
  • definicje: wiązanie, kation, anion, wspólna para elektronowa itp
  • wartościowość
  • typy reakcji chemicznych
  • odczytywanie wzorów chemicznych
  • zapisywanie wzorów cząsteczek , wzory chemiczne
  • równania reakcji chemicznych – odczytywanie, współczynniki
  • obliczanie zawartości procentowej pierwiastka w związku – zadania
  • obliczanie stosunku masowego – zadania
  • prawo zachowania masy – zadania
  • prawo stałości składu – zadania
  • obliczenia stechiometryczne – wykorzystanie masy cząsteczkowej – dzisiejsza lekcja

*

Powtarzajcie , notatki, whiteboard, podręcznik

Powodzenia , powtarzamy na reamsach 🙂

*

07. 04. 2021

Temat: Prawo zachowania masy.

*

Witam Was Dzieci!

*

Lekcja na platformie. Uważam, że dacie sobie z nią radę. To właściwie trochę łatwej matematyki. 🙂

*

Prawo zachowania masy dotyczy reagujących substancji.

Masa substratów użytych do reakcji chemicznej jest zawsze równa masie produktów otrzymanych w wyniku tej reakcji.

*

Obejrzyjcie filmik

*

Temat w podręczniku na stronach 148 – 150

*

Rozwiążemy zadanie z podręcznika

Zadanie 1 / 150

  • układamy równanie do zadania, zawsze od tego zaczynamy zadania
  • Mg + O2 => MgO
  • współczynniki reakcji, liczba atomów poszczególnych pierwiastków przed i po reakcji jest taka sama
  • 2 Mg + O2 => 2 MgO
  • x 48 g 120 g
  • aby obliczyć masę magnezu oczywiście odejmujemy od masy produktu masę substratu
  • 120 g – 48 g = 72 g
  • Odp. Spaleniu w tlenie uległo 72 g magnezu.

*

Karta pracy z rozwiązanymi zadaniami oraz zadaniami do obliczenia, taka sama podpięta na mobidzienniku.

*

Prawo zachowania masy

Masa substratów użytych do reakcji jest równa masie produktów otrzymanych w wyniku reakcji.

Rozwiązując zadanie – musisz ułożyć równanie reakcji i zbilansować je         ( dobrać współczynniki reakcji ).

Zadanie 1.

Przeprowadzono reakcję rozkładu 6,51 g tlenku rtęci (II), w wyniku której powstało 6,03 g rtęci. Oblicz masę tlenu, który powstał w wyniku reakcji?

            AgO  =>    Ag   +   O2

           6,51 g         6,03 g     x

6,51 = 6,03 + x

x = 6,51 – 6,03

x = 0,48 g

Zadanie 2.

Podczas prażenia wapienia otrzymano 112 g wapna palonego i 88 g tlenku węgla (IV). Ile gramów wapienia poddano prażeniu?

    CaCO3   =>    CaO   +   CO2

        x                112 g        88 g

x = 112 + 88

x = 200 g

Zadanie 3.

W wyniku spalenia 4 g wodoru w chlorze otrzymano 146 g chlorowodoru. Ile gramów chloru użyto do reakcji?

Zadanie 4.

Ile gramów chloru przereagowało z 2,3 g sodu, jeżeli w wyniku reakcji otrzymano 5,85 g chlorku sodu?

Zadanie 5.

Ile gramów siarczku glinu powstanie w wyniku reakcji 5,4 g glinu z 9,6 g siarki?

Zadanie 6.

Wodór o pewnej masie przereagował z tlenem o masie 8 razy większej. Oblicz masę wodoru i masę tlenu, jeżeli w wyniku reakcji powstało 36 g wody ?

       2  H2    +     O2   =>    2  H2O

           x              8x                36 g

        x +  8x = 36

       9x = 36  / : 9

         x = 4 g

   wodór = 4 g,   

   tlen = 8 razy 4 g = 32 g

Zadanie 7.

W wyniku reakcji magnezu z tlenem powstało 120 g tlenku magnezu. Oblicz masę wodoru i masę tlenu biorących udział w reakcji, jeżeli masa tlenu stanowiła 2/3 masy magnezu.

*

Zróbcie zadania, omówimy je na teamsach.

Pozdrawiam 🙂

*

31. 03. 2021

Temat: Równania reakcji chemicznych – ćwiczenia.

*

Witam Was Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na platformie.

W dalszym ciągu ćwiczymy pisanie równań reakcji chemicznych.

Prosze – przeanalizujcie moje wyjaśnianie.

Wykonajcie kartę pracy – jest podpięta również w mobidzienniku.

Wysyłam dwoma sposobami

*

*

Równania reakcji chemicznych

Zadanie 1 / 147

a)

chlor + chrom  =>  chlorek chromu (III)

ustalamy wzór cząsteczki na podstawie wartościowości

                        III  I

Cl2 + Cr  =>   CrCl3

pamiętamy, że liczba atomów danego pierwiastka przed i po reakcji musi być taka sama; zwiększamy liczbę cząsteczek chlorku i odpowiednio cząsteczek chloru i atomów chromu

3 Cl+ 2 Cr => 2 CrCl3

trzy cząsteczki chloru reagują z dwoma atomami chromu w wyniku czego powstają dwie cząsteczki chlorku chromu (III)

b)

żelazo  +  tlen => tlenek żelaza (II)

                      II II

Fe  +  O=>  Fe O

Ustalamy współczynniki czyli bilansujemy reakcję

2 Fe  +  O2  =>  2  FeO

dwa atomy  żelaza reagują z jedną cząsteczką tlenu tworząc dwie cząsteczki tlenku żelaza (II)

c)

siarka  +  sód  => siarczek sodu

                        I   II

S  +  Na  =>   Na2 S

współczynniki

S  +  2 Na  =>  Na2S

jeden atom siarki reaguje z dwoma atomami sodu tworząc jedna cząsteczkę siarczku sodu

d)

woda  => tlen  +  wodór

 I   II

H2O  =>   O2  +  H2

Bilansujemy

2 H2O  =>  O2  +  2 H2

dwie cząsteczki wody rozkładają się tworząc jedna cząsteczkę tlenu i dwie cząsteczki wodoru

*

Równania reakcji chemicznych

Zadanie 1.

Dobierz współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji chemicznych

  •  Cu   +     O2    =>     Cu2O
  •   Al +      O2   =>       Al2O3
  •   Cu  +    C    =>    Cu   +    CO2
  •    K  +     Cl2   =>     KCl
  •   Cu  +    NO2  =>   Cu2O   +   NO
  •   Na  +    Cl2    =>   NaCl
  •   N2O3   +    H2O   =>    HNO2
  •   SO2    +   O2    =>       SO3
  •    Fe  +     Cl2    =>      FeCl3
  •    Pb   +     O2   =>          PbO

Zadanie 2.

Dobierz współczynniki stechiometryczne, podaj interpretację słowną

  • NO  +  O2    =>     NO2
  • N2   +      O2   =>        N2O
  • K  +     Br2    =>      KBr
  • Cr  +     HCl   =>      CrCl3   +       H2
  • NH3    +    O2  =>     N2  +     H2

Zadanie 3.

Uzupełnij równania reakcji, dobierz współczynniki

  • ………. +    S  =>    Li2S
  • K +   …….. =>    K2O
  • Ag2O  =>  Ag  +   ……..
  • Na  +   ……… =>     NaH
  • Mg  +  ………  =>     MgO
  • PbO  +   H2  =>  ……..  +  H2O
  • Fe2O3  +  CO  =>  ………  +  CO2
  • ……..  +  CuCl =>   Cu  +  CrCl3
  •  …….. +  ……… =>   Fe2O3
  • P4  +   ………  =>  P4O10

Zadanie 4.

Ułóż i uzgodnij równania reakcji chemicznych

  • wodór z tlenem, produktem jest woda
  • glinu z siarką, produktem jest siarczek glinu
  • sodu z tlenem, produktem jest tlenek sodu
  • wapnia z wodorem, produktem jest wodorek wapnia CaH2
  • węgla z wodorem, produktem jest metan CH4
  • wodoru z chlorem, produktem jest chlorowodór HCl

*

Pozdrawiam 🙂

*

29. 03. 2021

Temat: Równania reakcji chemicznych.

*

Witam Was!

*

Po lekcji na teamsach.

Dzisiaj ćwiczenia – pisanie równań reakcji chemicznych – tym razem zapisywaliśmy reakcje za pomocą symboli i wzorów, już nie słownie.

  • przeczytaj – zapoznaj się – z pisaniem reakcji , podręcznik strony 142 – 146
  • notatki z teamsów, z whieboarda, pamiętajcie o notatkach
  • zadanie 2 / 147
  • uzupełniając współczynniki reakcji – duże liczby przed symbolami pierwiastków i wzorami związków chemicznych – zawsze pamiętamy, że liczba atomów danego pierwiastka przed i po reakcji musi być taka sama
  • zadanie 5 / 158 – to praca do sprawdzenia na 12 kwietnia
  • 31 marca – lekcja na platformie i karta pracy
  • 7 kwietnia – lekcja na platformie i karta pracy
  • w ramach utrwalenia – obejrzyj filmik

*

Utrwalaj, pisz reakcje. Pozdrawiam 🙂

*

24. 03. 2021

Temat: Zadania – ustalanie wzoru rzeczywistego, stosunki procentowe i masowe.

*

Witam Was!

*

Lekcja na platformie, a tak właściwie karta pracy wysłana przez mobidziennik.

Teraz inny sposób zadanie 3 / 141

  • S = 50%
  • a więc O = 50%
  • SxOy
  • x/y = 50/50 = 1 /1
  • m at S = 32 u , m at O = 16 u
  • x / y razy 32 / 16 = 1 /
  • mnożymy przez odwrotność czyli 16/32
  • zostaje
  • x / y = 16/32
  • skracamy przez 16
  • x / y = 1 / 2
  • indeks x = 1 , y = 2
  • wzór tlenku siarki
  • SO2

Proszę o wykonanie zadań z karty pracy, do poniedziałku na teamsach, pozdrawiam 🙂

KARTA PRACY

Prawo stałości składu związku chemicznego                                 24. 03. 2021

Zadanie 1.

Ustal wzór sumaryczny i nazwę związku chemicznego, w którym cynk i chlor są połączone w stosunku 13:14

( inny sposób niż podczas teamsów )

Zn x Cl y

nie znamy liczby atomów, musimy ustalić wzór

Masa at. cynku 65 u

Masa at. chloru 35 u

x/y = 13/14

x/y razy 65/35 = 13/14

mnożymy przez 35/65, aby pozbyć się liczb przy x/y

otrzymamy

x/y = 13/14 razy 35/65

skracamy , jak ułamki zwykłe, 13 i 65 przez 13, 14 i 35 przez 7, i jeszcze 5

otrzymaliśmy

x/y = ½

czyli 1 atom cynku i 2 atomy chloru

wzór ZnCl2    chlorek cynku ( II )

Zadanie 2.

Stosunek masowy żelaza do tlenu w pewnym związku wynosi 7:2. Podaj wzór sumaryczny i nazwę związku.

Zadanie 3.

Oblicz skład procentowy ( procent masowy ) pierwiastków w związkach chemicznych

  • tlenek magnezu
  • tlenek fosforu ( V )

Zadanie 4.

Ustal wzór związku chemicznego zawierającego 83% potasu i 17% tlenu.

m at. potasu = 39 u

m at. tlenu = 16 u

83 /17   skracamy przez 17, w przybliżeniu to

5 / 1 – stosunek wagowy

x/y = 5 /1

x / y razy 39 / 16 = 5 / 1

mnożymy przez odwrotność, podobnie jak w równaniach

x / y = 5 / 1 razy 16 / 39

otrzymujemy

x / y = 80 / 39

w przybliżeniu

2 / 1

x = 2 atomy potasu,  y = 1 atom tlenu

K2O

Zadanie 5.

W pewnym tlenku siarki zawartość procentowa tlenu wynosi 60%. Oblicz stosunek wagowy pierwiastków w tym tlenku oraz podaj wzór sumaryczny ( rzeczywisty).

Zadanie 6.

Ustal wzór rzeczywisty tlenku azotu tlenku azotu o masie cząsteczkowej 108 u, zawierającego 25,9 % azotu.

Wiemy, że m at. azotu = 14 u , m at. tlenu = 16 u

Proporcja, obliczamy udział masowy, masę,  azotu

100%    –  108 u

25,9 %  –   x

Obliczamy

x = 28 u

28 u : 14 u = 2 atomy

tlen

108 u – 28 u = 80 u

80 u : 16 u = 5 atomów

Wzór związku  N2O5

Zadanie 7.

Ustal wzór rzeczywisty tlenku chloru o masie cząsteczkowej 119 u, wiedząc, że zawiera on 59,66% chloru.

Zadanie 8.

Oblicz stosunek masowy pierwiastków w :

  • tlenku miedzi ( I )
  • tlenku miedzi ( II )

*

22. 03. 2021

Temat: Prawo stałości składu związku chemicznego – zadania utrwalające.

*

Witam Was!

*

Po lekcji na teamsach.

Powtórzyliśmy, utrwaliliśmy i poznaliście nowe typy zadań.

Podręcznik – zad. 1 – 4 / 141

Whiteboard – w pliku każdego zespołu..

Ćwiczcie, to bardzo ważne zadania.

Karta pracy będzie wysłana na mobidziennik.

W środę – lekcja na platformie.

Pozdrawiam 🙂

*

17. 03. 2021

Temat: Prawo stałości składu związku chemicznego.

*

Witam Was!

*

Dzisiaj lekcja na platformie.

Prawo stałości składu związku chemicznego – ściśle związane z proporcją.

Substancje reagują zawsze w tych samych stosunkach lub stosunek mas substratów jest zawsze stały.

*

Robiliśmy podobne zadania z matematyki, tutaj ścisła korelacja międzyprzedmiotowa.

przykłady:

W każdym związku chemicznym stosunek mas pierwiastków jest stały i jest charakterystyczny dla danego związku.

Obliczamy stosunek masowy pierwiastków w związku chemicznym

  • Al2O3
  • masy cząsteczkowe Al = 27 u , O = 16 u
  • Al : 0
  • 2 razy 27 u : 3 razy 16 u
  • 54 u : 48 u
  • dzielimy przez 6
  • 9 : 8
  • zawsze do stosunku czyli ułamka, nieskracalnego
  • obliczyliśmy stosunek masowy glinu do tlenu w tlenku glinu

*

Obliczamy skład procentowy pierwiastków w związku chemicznym

Wykorzystamy związek Al2O3

  • masa cząsteczkowa : 2 razy 27 u + 3 razy 16 u = 54 u + 48 u = 102 u
  • obliczamy % Al w związku
  • możemy ułożyć proporcję
  • 102 u – 100 %

54 u – x %

  • x razy 102 u = 54 u razy 100 %
  • x = 53 %
  • % O :” 100 % – 53 % = 47 %

*

Obejrzyjcie filmik

  • przeanalizujcie przykłady z podręcznika ze stron 138 – 139
  • wykonajcie w zeszycie zadania 1, 2 / 141 , z podręcznika

*

Na dzisiaj to wszystko, pozdrawiam Was , do poniedziałku na teamsach

*

15. 03. 2021

Temat: Wzory i nazewnictwo – ćwiczenia utrwalające.

*

Witam Was!

Dzisiaj lekcja zdalna.

Na mobidziennik wysłałam Wam częściowo uzupełnioną kartę pracy. Sprawdźcie – prosze, pozostałe ćwiczenia omówimy.

Pozdrawiam Was, 🙂

*

10. 03. 2021

Temat: Ćwiczenia utrwalające – nazewnictwo, wzory sumaryczne i strukturalne, wartościowość.

*

Witam was!

*

Lekcja na platformie, ostatnia godzina powtórzenia lub utrwalenia.

Ćwiczcie zadanai ze strony 136.

Prześlę również dodatkowe materiały do ćwiczeń.

*

Dzieci, karta pracy wysłana przez mobidziennik, oczywiście do zrobienia

Na chwilę obecną to wszystko.

Pozdrawiam was serdecznie 🙂

*

08. 03. 2021

Temat: Wartościowość a wzory chemiczne – ćwiczenia.

*

Witam Was!

*

Po lekcji na teamsach.

Powtarzaliśmy i utrwalaliśmy pisanie wzorów sumarycznych, wzorów strukturalnych, wykorzystanie wartościowości przy ustalaniu wzorów, nazewnictwo związków itp.

Zadania ze strony 136 z podręcznika.

Na dzisiaj to wszystko, dużo do ćwiczenia, pozdrawiam

*

03. 03. 2021

Temat: Wpływ rodzaju wiązania na właściwości związku chemicznego.

*

Witam Was!

Dzisiaj lekcja na platformie.

Proszę jak zawsze o notatkę!

Podsumowanie – i wnioski:

  • wiązanie atomowe ( kowalencyjne ) niespolaryzowane – wspólna para elektronowa,
  • wiązanie atomowe spolaryzowane – przesunięcie , w dalszym ciągu wspólnej, pary elektronowej w kierunku atomu o wyższej elektroujemności
  • wiązanie jonowe – oderwanie elektronu od atomu o niższej elektroujemności, powstają jony – kationy ( z oderwanym elektronem ) i aniony ( z pobranym elektronem ),
  • mówimy, że to na ogół przeniesienie elektronu z metalu na niemetal
  • związki jonowe – mają wiązania jonowe
  • związki kowalencyjne – wiązania kowalencyjne
  • budowa : jonowe – wiązania mocne, tworzą sieć krystaliczną
  • stan skupienia: jonowe – tylko stały, kowalencyjne – stały, ciekły i gazowy
  • temperatura topnienia i wrzenia: jonowe – wysoka, dużo energii do stopienia, kowalencyjna – znacznie niższe temperatury
  • rozpuszczalność w wodzie: jonowe – dobrze, kowalencyjne – słabo, kowalencyjne spolaryzowane – dość dobrze
  • przewodzenie prądu i elektryczności: jonowe rozpuszczone w wodzie lub stopione – przewodzą, nierozpuszczone – nie przewodzą; kowalencyjne – większość nie przewodzi, są wyjątki
  • jeszcze obejrzyjcie filmik

*

Praca domowa: zad. 1, 2 / 129, oczywiście podręcznik 🙂

*

Powtarzajcie, w poniedziałek utrwalamy , pozdrawiam Was serdecznie 😉

*

01. 03. 2021

Temat: Powtórzenie poznanych wiadomości – wiązania i elektroujemność.

*

Po lekcji na teamsach.

*

Powtarzaliśmy poznane wiadomości o wiązaniach chemicznych.

Cała lekcja jest do odtworzenia na teamsach, proszę o notatkę w zeszycie.

Do obejrzenia – powtórnie filmiki!

*

Utrwalajcie i uczcie się. Pozdrawiam

*

Lekcja 24.

24. 02. 2021

Temat: Wiązanie jonowe.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Lekcja na platformie.

Spróbuję najważniejsze rzeczy Wam przedstawić, ale proszę również zajrzeć do podręcznika.

  • wiązanie jonowe – różnica elektroujemności – między pierwiastkami tworzącymi wiązanie – co najmniej 1,7
  • to na ogół wiązanie między atomami grupy 1 lub 2 oraz atomami grupy 15 – 17
  • elektron ( grupa 1 ) lub elektrony – zostają oderwane oderwane; te atomy nie mają elektronów walencyjnych, stają się jonami dodatnimi czyli kationami
  • atomy – grupy 15 – 17, zabrały elektrony, oderwały je, dołączyły do siebie, mają nadmiar elektronów , stają się jonami ujemnymi czyli anionami

*

  • kation ” tyludodatni ” – ile oddał elektronów
  • anion ” tyluujemny ” – ile dołączył elektronów
  • Przeczytaj z podręcznika strony : 121 – 123
  • Dzieci – tłumaczenie na teamsach, przeczytajcie jeszcze raz ostatnie trzy lekcje, pamiętajcie o notatkach

*

pozdrawiam Was , trzymajcie się zdrowo

*

Lekcja 23.

22. 02. 2021

Temat: Wiązanie kowalencyjne – ćwiczenia utrwalające.

*

Po lekcji na teamsach.

Proszę – czytajcie, analizujcie – rysujcie wiązania. Podręcznik to uzupełnienie lekcji, ale też zaglądajcie do niego.

  • elektroujemność – zdolność pierwiastka do przyciągania elektronów – duża wartość, lub oddawania – mała wartość
*
  • wiązanie kowalencyjne – ” klasyczne” – różnica elektroujemności = 0, występuje między takimi samymi atomami w cząsteczce tlenu, wodoru, azotu itp
  • wiązanie kowalencyjne spolaryzowane – różnica elektroujemności do wartości 1,7 – para elektronowa,( elektrony różnych pierwiastków tworzą wiązanie ) jest przesunięta w stronę pierwiastka o większej elektroujemności; to wiązanie w cząsteczce wody, dwutlenku węgla
  • przesunięcie elektronów w kierunku atomu o wyższej elektroujemności powoduje powstanie bieguna ujemnego, są tutaj nadmiarowe elektrony, jest ich więcej niż dodatnich protonów,
  • przy atomie, od którego przesunęły się elektrony powstaje biegun dodatni – protony dodatnie przecież pozostały, brak jest ujemnych elektronów

*

  • spróbuj rozrysować cząsteczkę dwutlenku węgla
  • na dzisiaj to wszystko, pozdrawiam

*

Lekcja 22.

17. 02. 2021

Temat: Wiązanie kowalencyjne.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na platformie.

Zaczynamy omawiać wiązania.

dzisiaj pierwszy rodzaj wiązań – wiązanie kowalencyjne.

Wiązanie tworzy się między atomami, a właściwie między elektronami walencyjnymi pierwiastków. Mogą to być atomy tego pierwiastka, no . w czasteczkach gazów, tlenu, wodoru , jak równiez między atomami różnych pierwiastków.

*

Wasze zadanie na ten tydzień

  • przeczytać, przeanalizować z podręcznika strony 110 – 118 ( do drugiego filmiku ) oraz strony 119 – 120 ( do drugiego filmiku )
  • obejrzyjcie filmik

*

I jeszcze jeden

*

Na dzisiaj to wszystko, czytajcie, oglądajcie – na teamsach wszystko wyjaśniam ! Pozdrawiam serdecznie

*

Lekcja 21.

15. 02. 2021

Temat: Pisanie wzorów i nazw związków chemicznych – ćwiczenia.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Po lekcji na teamsach.

*

Dzisiaj ćwiczenia :

  • nazewnictwo związków chemicznych,
  • określanie liczby atomów lub cząsteczek,
  • określanie liczby atomów pierwiastków w cząsteczce,
  • pisanie wzorów sumarycznych związków chemicznych na podstawie wartościowości
  • zadania 1 – 6 / 136
  • jeszcze raz filmiki z pistacji, cały czas ćwiczymy

*

Na dzisiaj to wszystko, pozdrawiam

*

Lekcja 20.

10. 02. 2021

Temat: Wartościowość. Ustalanie wzorów i nazw związków chemicznych.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na platformie.

Dość trudna do tłumaczenia podczas nauki zdalnej.

Obejrzyjcie filmiki, przeanalizujcie treści z podręcznika, w poniedziałek na teamsach pełne tłumaczenie.

*

  • Podręcznik – strony 130 – 136, głównie przykłady – to na końcu lekcji
  • wartościowość – to zdolność danego pierwiastka do utworzenia wiązania
  • obejrzyjcie filmiki

Jeszcze jeden

*

Trochę gorszy

*

Wzory sumaryczne – pokazują ile i jakich atomów buduje cząsteczkę oraz wzory strukturalne – pokazują jej budowę

*

  • Ustalanie czyli pisanie wzorów na podstawie wartościowości. Wszystko zawsze z układem okresowym.
  • obejrzyjcie filmiki

Jeszcze jeden

*

Też chyba trochę gorszy ?

*

  • przypominam o podręczniku*
  • do usłyszenia
  • *

Lekcja 19.

08. 02. 2021

Temat: Sprawdzian: ” Atom i cząsteczka”.

*

Lekcja 18.

03. 02. 2021

Temat: Odczytywanie symboli i wzorów chemicznych.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na platformie.

Nowa lekcja, właściwie utrwalenie już znanych wiadomości oraz małe powtórzenie przed sprawdzianem.

*

Atom co coś pojedynczego, oznaczamy go symbolem.

  • h atom wodoru
  • 3 H trzy atomy wodoru
  • H2, gdzie 2 w prawym dolnym rogu – to już cząsteczka wodoru
  • obejrzyjcie filmik

*

W podręczniku – strona 112 oraz 132.

*

Kol

Nie ten filmik , sorki

*

Może ten

*

Jeszcze jeden

*

I jeszcze zadania z podręcznika. mam nadzieję, że je zrobiliście

*zad. 3 / 108:

  • N2 = 2 x 14 u = 28 u ; to krzem Si
  • 2 x 28 u = 56 u ; to żelazo Fe
  • 28 u : 4 = 7 u ; to lit Li

*zad. 4 / 108

  • 54 u : 2 = 27 u ; to Al , glin
  • 48 u : 3 = 16 u ; to O , tlen
  • wzór Al2O3

*zad. 5 / 108

  • EO2 = 64 u , 2xO = 2 x 16 u = 32 u ; 64 u – 32 u = 12 u , to węgiel C
  • CO2
  • K2EO4 = 174 u , 2 x K = 2 x 39 u = 78 u , 4 x O = 4 x 16 u = 64 u , 174 u – 78 u – 48 u = 32 u , to jest siarka S
  • K2SO4
  • H2E2O7 = 178 u , 2 x H = 2 x1 u = 2, 7 x O = 7 x 16 u = 112 u , 178 u – 2 u – 112 u = 64 u ; 64 u : 2 = 32 u , to siarka S
  • H2S2O7

*

To na dzisiaj wszystko, pozdrawiam

*

Lekcja 17.

01. 02. 2021

Temat: Powtórzenie wiadomości o atomach i cząsteczkach.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

po lekcji na teamsach.

Za tydzień spraw dzian.

Dzisiaj powtórzenie. Robiliśmy zadania z podręcznika ze strony 105 oraz 108.

I według tych punktów proszę przygotujcie się.

Pozdrawiam

Lekcja 16.

27. 01. 2021

Temat: Zależność między budową pierwiastka chemicznego a jego położeniem w układzie okresowym.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

  • Dzisiaj – PRACA Z PODRĘCZNIKIEM !
  • Dzisiaj lekcja na platformie. Wszystko, co macie dzisiaj poznać, już zostało wcześniej omówione.
  • Zacznijcie proszę od waszego podręcznika strona 100 – Przeczytaj – zrozumiesz!
  • Wszystko, co tam opisano – już omawialiśmy!
  • następnie tabela 10
  • przykłady strony 102 – 103.
  • zmiana aktywności w układzie – o tym tez już mówiliśmy – z tego również notatka
  • praca domowa – zad. 1, 2 / 105
  • na teamsach – wszystko jeszcze raz powtórzymy
  • do sprawdzianu – według powtórzenia na stronie 106 – 107 – teoria
  • do powtórzenia – do sprawdzianu – będziemy robić zadania ze strony 108; możecie powtórzyć na poniedziałek – będziemy omawiać !
  • i do obejrzenia – jako dzisiejsza lekcja – filmik

*

Czytajcie uważnie, róbcie notatki w zeszycie – na pewno dacie radę ! Do usłyszenia na teamsach!

*

Lekcja 15.

25. 01. 2021.

Temat: Układ okresowy pierwiastków chemicznych.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Lekcja na teamsach, tutaj jedynie podsumowanie.

Pamiętajcie o notatce:

  • każdy pierwiastek chemiczny ma swoje miejsce w układzie okresowym
  • pierwiastki ułożone są w układzie według wzrastającej liczby atomowej
  • w układzie okresowym możemy wyróżnić: okresy – jest ich 7 – to poziome wiersze, oraz grupy – jest ich 18 – to pionowe kolumny
  • okresy zaczynają się aktywnym metalem, kończą gazem szlachetnym, nieaktywnym
  • prawo okresowości – właściwości pierwiastków chemicznych, uporządkowanych zgodnie ze wzrastającą liczbą atomową, powtarzają się okresowo
  • grupy główne : 1, 2 oraz od 13 do 18
  • grupy poboczne : od 3 do 12
  • nazwy grup głównych tworzymy od pierwszego pierwiastka w grupie – wypisz nazwy grup głównych
  • twórca układu okresowego – Dmitrij Mendelejew – notatka, kilka zdań
  • i w ramach powtórzenia – obejrzyjcie filmik, teraz już na pewno zapamiętacie

*

Na dzisiaj to wszystko, następna lekcja na platformie. Pozdrawiam Was serdecznie

*

Lekcja 14.

20. 01. 2021

Temat: Izotopy.

*

Dzień dobry Dzieci!

Dzisiaj lekcja na platformie zdalnej.

Troszkę więcej waszej pracy. Jednocześnie – dzisiaj z wiadomością na mobi o lekcji, wyślę Wam kartę pracy. To do ćwiczenia, nic mi nie odsyłacie. Sprawdzimy sobie w poniedziałek na teamsach.

W zeszycie oczywiście notatka.

*

Mówimy o izotopach danego pierwiastka. Mają one taką samą liczbę atomową, czyli tyle samo protonów ( i elektronów ), różnią się liczbą masową czyli liczbą neutronów.

*

Najbardziej charakterystyczne są izotopy wodoru.

  • H prot, 1 e, 1 p , 0 n
  • D deuter 1 e, 1 p, 1 n ( służył w czasie II wojny do produkcji tzw, ciężkiej wody )
  • T tryt, 1 e, 1 p, 2 n

*

Ważna rzecz – definicja jednostki masy atomowej – to 1 / 12 masy atomu izotopu węgla, gdzie dla węgla Z = 6, A = 12.

*

Obejrzyjcie krótki filmik

*

I jeszcze jedna rzecz, ważna. Średnia masa atomowa. Najpierw filmik

*

Na podstawie filmiku i podręcznika , str. 92, napiszcie w zeszycie definicje średniej masy atomowej.

  • Spróbujcie zrobić w zeszycie zadania 2, 3, 4 z podręcznika , strona 94
  • I oczywiście – najważniejsza dla nas informacja – Maria Skłodowska-Curie, w zeszycie chociaż kilka zdań – jakie badania prowadziła, co odkryła.

*

To wszystko, do usłyszenia na teamsach, pozdrawiam Was serdecznie.

*

Lekcja 13.

18. 01. 2021.

Temat: Budowa atomu – ćwiczenia utrwalające.

*

Dzień dobry w nowym roku!

Wracamy do zdalnej szkoły. Na teamsach przypomnimy sobie ostatnia lekcję, i oczywiście wytłumaczymy kolejne ćwiczenia.

W zeszycie , tak jak zawsze, notatka. 🙂

*

  1. Rozmieszczenie elektronów w atomie

Każda z powłok ma ściśle określoną możliwość upakowania na niej elektronów. Mamy 7 powłok, to jednocześnie okresy, w układzie okresowym to wiersze, poziomo.

K 2 e

L 8 e

M 18 e / lub 8 e

N 32 e / lub 18 e

O 18 e / 32 e

P 18 e

Q ( pozostałe )

2. Uproszczony model budowy atomu

Pokazuje rozmieszczenie elektronów na powłokach

3. Powłoka walencyjna i elektrony walencyjne

Jest to powłoka najbardziej oddalona od jadra atomowego. Elektrony, które na niej się znajdują to elektrony walencyjne. I to one biorą udział w tworzeniu wiązań z innymi atomami czyli biorą bezpośredni udział w tworzeniu wiązań chemicznych.

4. Budowa atomu

(z lekcji poprzedniej ) – protony i neutrony – wchodzą w skład jądra atomowego – to wspólna nazwa nukleony. Wokół jądra krążą – na powłokach – elektrony.

5. Liczba atomowa i liczba masowa – to również poprzednia lekcja.

7. Na lekcji pracujemy według strony 90 z podręcznika.

Ćwiczenia, których nie wykonamy to praca domowa.

*

Lekcja 12.

21. 12. 2020

Temat: Budowa atomu – nukleony i elektrony.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na teamsach. Platforma uzupełnia Waszą wiedzę. Będziemy rozmawiać o budowie atomu.

Poznacie:

  • z jakich cząstek elementarnych zbudowany jest atom,
  • co to jest rdzeń atomowy
  • powłoki elektronowe i elektrony walencyjne
  • co to jest liczba atomowa
  • co to jest liczba masowa

*

Proszę obejrzyjcie filmik

*

Wszystko wyjaśnimy podczas zajęć na teamsach. Pozdrawiam

*

Lekcja 11.

16. 12. 2020

Temat: Masa atomowa i masa cząsteczkowa.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na platformie. Proszę wykonajcie notatkę według punktów i ćwiczenia.

*

Otwórzcie układ okresowy pierwiastków na końcu książki. Taki, gdzie podział na metale i niemetale.

Pod symbolem pierwiastka jest podana jego masa atomowa. Liczba, która jest ułamkiem musi być zaokrąglona do liczby naturalnej, według wszystkich zasad zaokrąglania.

Masę atomowa podajemy w jednostkach u.

Podam kilka przykładów:

  • m at C = 12 u
  • m at O = 16 u
  • m at H = 1 u

Te trzy masy musicie znać na pamięć !

  • m at Mg = 24 u
  • m at Al = 27 u
  • m at Ci = 35,5 u – to jedyna masa atomowa, która jest wyrażona ułamkiem !!

*

Masa cząsteczkowa to masa cząsteczki pierwiastka lub związku chemicznego, wyrażona w atomowych jednostkach masy u.

Obliczamy ja dodając masy atomowe wszystkich atomów pierwiastków tworzących daną cząsteczkę.

  • masa cząsteczki azotu : 2 x 14 u = 28 u
  • masa cząsteczki amoniaku NH3 = 1 x 14 u + 3 x 1 u = 17 u
  • masa tlenku potasu K2O = 2 x 39 u + 1 x 16 u = 94 u

*

Mam nadzieję, że wszystko rozumiecie. w razie czego filmik, obejrzyjcie proszę

*

I jeszcze zadania ze strony 83 z podręcznika

  • zad. 4 / 83

Masa cząsteczkowa związku = 106 u

W cząsteczce jest jeden atom C o masie atomowej 12 u oraz trzy atomy O każdy o masie 16 u.

łącznie : 1 x 12 u + 3 x 16 u = 60 u

Odejmujemy znane masy od masy cząsteczkowej:

106 u – 60 u = 46 u

Ponieważ w cząsteczce są dwa atomy nieznanego pierwiastka to dzielimy na dwa 46 u : 2 = 23 u

Ten pierwiastek musimy odszukać w układzie, jest to sód.

*

Praca domowa , z podręcznika , wykonajcie ją w zeszycie

  • zad. 1, 2 / 83
  • zad. 3, 5 / 83

*

Lekcja 10.

14. 12. 2020.

Temat: Atomy i cząsteczki – składniki materii.

*

Dzisiaj lekcja na teamsach.

Spróbujemy dzisiaj poukładać sobie nowe pojęcia.

*

  • dyfuzja – samorzutne rozprzestrzenianie się jednej substancji w drugiej, najszybciej zachodzi w gazach, najwolniej w ciałach stałych
  • czy czujemy zapach wody toaletowej albo perfum, gdy jakaś osoba wejdzie do pomieszczenia, w którym jesteśmy? czy od razu czujemy zapach?
  • John Dalton(1803) – teoria atomistyczno-cząsteczkowa budowy materii !! Ważne / założenia teorii również jako notatka
  • Czy atomy są duże?
  • Masy atomów wyrażamy w atomowych jednostkach masy u
  • 1 u = 1/12 masy atomu węgla
  • 1 u = 0,166 x 10 do potęgi -23 g
  • 1 g = 6,02 x 10 do potęgi 23 u
  • atom to „coś” pojedynczego
  • cząsteczka to połączenie co najmniej dwóch atomów; mogą to być atomy tego samego pierwiastka , wtedy mówimy o cząsteczkach gazów ( tlen, wodór, azot, chlor) lub atomy różnych pierwiastków – wtedy są to cząsteczki związków chemicznych

*

I jeszcze filmik

*

Wszystko omówimy na lekcji, pozdrawiam

*

Lekcja 9.

09. 12. 2020

Temat: Tlenki – wzory, reakcje otrzymywania. Omówienie wyników testu.

*

Dzisiaj lekcja powtórzeniowa, do poprzedniego działu. Dzisiaj poznajecie wartościowość. Na filmikach to znak rzymski pisany nad symbolem pierwiastka.

Właśnie – symbole pierwiastków – zaliczaliście, proszę sobie przypomnieć.

Na początek – wzory związków chemicznych

Tlenki to połączenia chemiczne ( związki chemiczne) tlenu z innymi pierwiastkami. Dobrze znanymi Wam tlenkami są tlenek wodoru ( woda) i dwutlenek węgla :

H2O– tlenek wodoru , monotlenek diwodoru , woda

CO2 – tlenek węgla (IV) , ditlenek monowęgla, dwutlenek węgla

Wodorki to związki chemiczne wodoru z innymi pierwiastkami; znacie np. : siarkowodór ( H2S) , amoniak ( NH3)

We wzorach tlenków, czy wodorków , tlen jest na drugim miejscu we wzorze. Na pierwszym pierwiastek główny. Tlen, w związkach ma wartościowość II – drugą; wodór I – pierwszą. Wartościowość to zdolność utworzenia wiązania, zdolność „złapania” innego pierwiastka. Wartościowość II – to po prostu dwie rączki, które ma tlen, łapie dwa atomy.

*

Jeszcze jeden filmik, informacyjnie

*

Te filmiki potraktujcie informacyjnie, szczególnie ten drugi!

Nie uczcie się wartościowości. Symbole perfekt, na poniedziałek na teamsach proszę o otwarty układ okresowy pierwiastków.

Notatka krótka, wzory tlenków, jak je tworzymy, proste reakcje, te , które były zapisywane słownie – z filmiku z pistacji – proszę zapisać symbolami.

*

Zaczynamy nowy dział, i o pewnych rzeczach musicie mieć pojęcie.

*

To wszystko na dzisiaj, pozdrawiam , dużo siły i zdrówka!

*

Lekcja 8.

07. 12. 2020

Temat: Test – Składniki powietrza i rodzaje przemian, jakim ulegają.

*

Lekcja 7.

02. 12. 2020

Temat: Podsumowanie wiadomości o składnikach powietrza i rodzajach przemian , jakim ulegają.

*

Dzień dobry Dzieci!

Dzisiaj małe powtórzenie, zwróćcie uwagę powtarzając wiadomości na sprawdzian, na zagadnienia, które przedstawiam poniżej:

  • skład powietrza
  • obliczanie ilości poszczególnych składników powietrza, które znajdują się w określonym pomieszczeniu
  • co to jest powietrze
  • właściwości poznanych gazów: tlenu, wodoru, dwutlenku węgla
  • otrzymywanie poznanych gazów – z lekcji, filmików
  • reakcje charakterystyczne dla poznanych gazów – identyfikacja tych gazów
  • zastosowanie oraz wykorzystanie poznanych gazów
  • typy reakcji chemicznych, zapis słowny
  • reakcje egzoenergetyczne i endoenergetyczne ( termiczne )
  • ozon , obejrzyjcie filmik
  • gazy szlachetne, podstawowe wiadomości, filmik
  • pojęcia: spalanie, palność, higroskopijność, korozja
  • skutki zanieczyszczeń powietrza

W razie pytań, wątpliwości – pytajcie, piszcie.

*

Sprawdzian jako plik ukaże się rano w poniedziałek na teamsach. Nie otwieracie, nie klikacie – czyli nic z nim nie robicie. Dopiero, gdy wyraźnie sobie powiemy podczas lekcji !

*

Pozdrawiam, dużo siły i zdrówka 🙂

*

Lekcja 6.

30. 11. 2020

Temat: Rodzaje reakcji chemicznych.

*

Dzień dobry Dzieci!

Po lekcji na teamsach.

Dzisiaj rozmawialiśmy o skutkach zanieczyszczeń. Świat wokół nas jest dla nas bardzo ważny.

*

Dzisiejszy temat to rodzaje reakcji chemicznych.

Trzy typy reakcji:

  • syntezy
  • analizy
  • wymiany

*

Obejrzyjcie proszę filmik, podczas lekcji przykłady.

*

Proszę o zapamiętanie podstawowych pojęć.

Dalsze ustalenia po lekcji. 🙂

Źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza - ppt pobierz
Przyczyny i skutki zanieczyszczeń powietrza

I jeszcze jedna grafika

Ponieważ Ziemia opiekuje się nami, zaopiekujmy się Ziemią.": marca 2013

Lekcja 5.

25. 11. 2020

Temat: Zanieczyszczenia powietrza.

*

Dzień dobry Dzieci!

Dzisiaj szczególnie nam bliskie. Musimy przecież zwracać uwagę na nasze środowisko.

Kilka filmików, proszę obejrzyjcie,

*

Proszę o notatkę w zeszycie 🙂

I.Przyczyny zanieczyszczeń powietrza:

a.naturalne : np.wybuchy wulkanów, wyładowania atmosferyczne, pożary

b.antropogeniczne ( wynikające z działalności człowieka ): np. wynikające z produkcji paliw, farb lakierów, nawozów; spalania ( fabryki i gospodarstwa domowe); katastrof w zakładach przemysłowych i transporcie.

II. Skutki zanieczyszczeń :

a. efekt cieplarniany

b. dziura ozonowa

c. kwaśne opady

d. smog

e. obumieranie fauny i flory

f. choroby dróg oddechowych, mutacje , nowotwory, choroby genetyczne.

*

Obejrzyjcie proszę film:

III. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza :

  • stałe
  • ciekłe
  • gazowe

*

Praca domowa

  • ( tutaj w ramach dalszej części notatki ) proszę wymienić stałe , ciekłe i gazowe zanieczyszczenia powietrza.
  • proszę dokładnie, ale krótko, wyjaśnić pojęcia: dziura ozonowa, kwaśny deszcz, efekt cieplarniany ( wystarczą treści z podręcznika )

*

Do usłyszenia na teamsach, dalej będziemy rozmawiać o zanieczyszczeniach powietrza, a właściwie jak przeciwdziałać zanieczyszczeniom.

Pozdrawiam Was serdecznie, dużo zdrówka

*

Lekcja 4.

23. 11 .2020

Temat: Wodór – jego właściwości i zastosowanie.

*

Dzień dobry Dzieci!

*

Dzisiaj lekcja na teamsach, lekcja na platformie pomoże Wam utrwalić wiadomości dotyczące wodoru.

Zaczniemy od filmików. Obejrzyjcie proszę. Pamiętajcie , że każdy filmik możecie obejrzeć kilka razy 🙂

I proszę oglądajcie dalej 🙂

I trochę więcej treści

*

I jeszcze trochę historii

Wodór po raz pierwszy otrzymano sztucznie na początku XVI wieku w reakcji metalu z kwasem. W latach 1766–81 Henry Cavendish  stwierdził, że wodór jest oddzielną substancją chemiczną, po spaleniu której powstaje woda. Właściwość ta zadecydowała o nazwie tego pierwiastka chemicznego, bowiem w języku greckim υδρογόνο (ydrogóno) oznacza „tworzący wodę

Proszę, wykonajcie w zeszycie notatkę, wykorzystując obejrzane materiały, krótkie informacje oraz podręcznik.

  1. Kto po raz pierwszy otrzymał wodór ?
  2. Wymień właściwości wodoru.
  3. Związki, jakie tworzy wodór
  4. Zastosowanie wodoru
  5. Co to jest mieszanina piorunująca ?
  6. Wykonaj w zeszycie zadanie 2 / 65 z podręcznika

*

Wątpliwości zawsze możemy wyjaśnić na teamsach.

Pozdrawiam 🙂

*

Lekcja 3.

18. 11. 2020.

Temat: Dwutlenek węgla i jego właściwości.

*

Dzień dobry Dzieci!

Dzisiejsza lekcja przybliży Wam właściwości, reakcję charakterystyczną oraz reakcje – przemiany, związane z dwutlenkiem węgla.

*

Druga część lekcji – to powtórzenie zajęć z poniedziałku, z lekcji 2. To obejrzyjcie po przerwie, nie oglądajcie wszystkiego od razu.

*

Lekcję odtwarzacie dowolnie – liczbowo i czasowo.

Najważniejsze!!!

Nigdy, sami, bez opieki osób dorosłych – nie przeprowadzacie żadnych doświadczeń chemicznych !!1 Pamiętacie nasze BHP. To jak podczas lekcji. Sami nic nie działacie.

Po obejrzeniu filmów oraz przy pomocy podręcznika – proszę o wykonanie notatki w zeszycie według punktów:

  • właściwości dwutlenku węgla
  • reakcja charakterystyczna dla dwutlenku węgla
  • otrzymywanie dwutlenku węgla
  • znaczenie dwutlenku węgla
  • wykorzystanie dwutlenku węgla
  • co to jest suchy lód ?
  • na czym polega obieg węgla w przyrodzie

*

Zaczynamy 🙂

Właściwości przedstawione w trochę inny sposób, a jednocześnie udowodnienie, że w każdych warunkach możemy otrzymać dwutlenek węgla.

Trochę śmieszne…

*

To teraz reakcja charakterystyczna. Oglądajcie 🙂

Mam nadzieję, że wszystko rozumiecie. Chemia jest nauką doświadczalne – wtedy wszystko jest jasne 🙂

*

Teraz trochę śmieszniej. Oglądajcie, tutaj pracują inne zmysły, więcej zapamiętacie.

Już teraz każdy z Was na pewno wie dużo o dwutlenku węgla.

Wiemy, gdzie występuje dwutlenek węgla, skąd pochodzi ( procesy spalania i oddychania), jaką pełni rolę w środowisku( fotosynteza) i jakie stanowi zagrożenia ( gaz cieplarniany). Bardzo ważnym pojęciem ,związanym z CO2 jest tzw. obieg węgla w przyrodzie – biologiczne, chemiczne i fizyczne procesy zachodzące na Ziemi, w wyniku których następuje ciągła wymiana węgla jako pierwiastka znajdującego się w atmosferze, w wodzie, organizmach żywych, ich szczątkach oraz w skorupie ziemskiej.

*

Kilka filmików, które pomogą Wam w powtórzeniu wiadomości o reakcjach z tlenem. Szczególną uwagę zwróćcie na typy reakcji chemicznych. Tu pojawia się ustalanie współczynników reakcji chemicznej.

*

Zaczynamy drugą część lekcji 🙂

Jeszcze jeden – reakcje z tlenem

*

I jeszcze jeden filmik. Uczymy się zapisywać równania reakcji chemiczne. To tylko informacyjnie, porozmawiamy w poniedziałek.

Proszę, obejrzyjcie :

*

Opracujcie lekcję do poniedziałku, będziemy pracować dalej.

Pozdrawiam Was serdecznie, do usłyszenia 🙂

Elżbieta Kolczyńska

*

Lekcja 2.

16. 11.2020

Temat: Tlen – otrzymywanie, reakcja charakterystyczna, reakcje z tlenem.

Witam Was Dzieci!

Dawno się nie widzieliśmy i nie rozmawialiśmy. Dzisiaj lekcja na teamsach i na platformie pracy zdalnej. Oglądajcie powolutku, na teamsach porozmawiamy 🙂

Kto odkrył tlen ?? CIEKAWOSTKI

Pierwszym odkrywcą tlenu najprawdopodobniej był żyjący w XVI wieku na dworze Zygmunta III Wazy alchemik Michał Sędziwój. 

Tlen został odkryty ponownie przez Carla Sheele przed rokiem 1773, ale odkrycie nie zostało opublikowane do roku 1777. W tym czasie za odkrywcę tlenu od dwóch lat uznawany był Joseph Priestley, który otrzymał tlen ogrzewając tlenek rtęci(II) i zbierając wydzielający się gaz.

Łacińska nazwa tlenu oxygenium (z gr. oksy – kwaśny, gennao – rodzę), wprowadzona została przez Antoine Lavoisiera.

Polska nazwa „tlen” wywodzi się od słowa „tlić” i została nadana przez Jana Oczapowskiego. Wcześniejsza polska nazwa „kwasoród” była dosłownym tłumaczeniem łacińskiej, a wprowadził ją Jędrzej Śniadecki.

https://youtu.be/u73xWPH4FaQ

Tlen można otrzymać: * podczas termicznego rozkładu manganianu(VII) potasu, * rozkładu wody utlenionej (w obecności katalizatora)* lub podczas rozkładu wody pod działaniem prądu elektrycznego (elektrolizy wody). Przemysłowa metoda otrzymywania tlenu polega na destylacji ciekłego powietrza. zobacz – skopiuj link : https://nowahistoria.interia.pl/kartka-z-kalendarza/news-5-kwietnia-1883-r-karol-olszewski-i-zygmunt-wroblewski-skrop,nId,1709770

Reakcja charakterystyczna to sposób na 100% rozpoznanie substancji – tylko dana substancja zachowuje się podczas reakcji w ten sposób i dzięki takiej reakcji możemy identyfikować różne pierwiastki i związki chemiczne.

Dzisiaj poznamy reakcję charakterystyczna dla tlenu.

Obejrzyjcie:

podsumowanie: Reakcja charakterystyczna tlenu polega na rozpaleniu żarzącego się łuczywka pod jego wpływem.

Reakcja chemiczna to proces, w którym następuje przemiana substancji i powstają nowe o zupełnie innych własnościach fizycznych i chemicznych .

Obejrzeliście spalanie w tlenie. Omówimy niezrozumiałe dla Was rzeczy na teamsach.

Pierwiastki : magnez, siarka i węgiel łączą się z tlenem i powstają tlenki tych pierwiastków:

Magnez + tlen = tlenek magnezu

siarka + tlen = tlenek siarki (IV)

węgiel + tlen = tlenek węgla (IV)

Reakcja, w której 2 lub więcej pierwiastków łączą się ze sobą dając nowy związek chemiczny nazywana jest reakcją łączenia lub syntezy chemicznej; substancje, które biorą udział w reakcji ( reagują ) to substraty; substancje , które powstają to produkty; substraty i produkty nazywamy łącznie reagentami.

Reakcja syntezy , w której pierwiastki łączą się z tlenem to reakcja utleniania.

Reakcja utleniania , w której reagenty wydzielają światło i ciepło to reakcja spalania.

Reakcja, w której do otoczenia wydzielana jest energia ( ciepło) to reakcja egzoenergetyczna.

Reakcja, w której substraty wymagają energii(np. podgrzania ) aby zaczęły reagować to reakcja endoenergetyczna.

Reakcją odwrotną do reakcji syntezy jest reakcja analizy czyli rozkładu, np.:

tlenek rtęci = rtęć + tlen substrat to tlenek rtęci, produkty to tlen i rtęć.

Trzymajcie się ciepło, porozmawiamy na teamsach. Do usłyszenia.

Elżbieta Kolczyńska

*

Lekcja 1.

28. 10. 2020

Temat: Tlen – najważniejszy składnik powietrza.

Dzień dobry Dzieci!

Po lekcji na teamsach. Dzisiaj omawialiśmy ten najwazniejszy dla człowieka gaz.

Proszę, aby osoby, które nie były na lekcji na teamsach zrobiły w zeszycie notatkę według podanych niżej punktów. Proszę do tego wykorzystać podręcznik i własną wiedzę.

  1. Właściwości fizyczne i chemiczne tlenu.
  2. Znaczenie tlenu w przyrodzie.
  3. Zastosowanie tlenu.

Powodzenia 🙂

Pozdrawiam serdecznie

Elżbieta Kolczynska

Kategorie: 7A7B