kl.4B 21.05.2021r.

Temat: Komiksowo – praca praktyczna.

Omówienie regulaminu i zasad konkursu plastycznego Komiksowo.

—————————————————————————————————

kl.4b – 14.05.2021r. – odwołana lekcja plastyki online, dziś tylko lekcja na pracy zdalnej

kl.4a – 17.05.2021r. – do zobaczenia w szkole na lekcji stacjonarnej.

Temat: Komiks – historyjki obrazkowe – c.d.

By bardziej zrozumieć ten proces zapraszamy jeszcze na świetne Komiksowe Spotkania Rysunkowe z Jackiem Frąsiem.

A czy każdy z nas może narysować komiks ? 

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 45457315_249463845724411_6619967272398094336_o.jpg

Mamy nadzieję, że teraz już jest wszystko jasne i potwierdzacie nasze słowa, iż tworzenie komiksu jest ciekawym sposobem na przedstawienie różnych historii i każdy może spróbować swoich sił.

1. Praca na ocenę – wszyscy uczniowie wykonują prace zgodnie z zasadami konkursu Komiksowo. Oczywiście tylko prace osób, które wyrażą chęć uczestniczenia w konkursie Komiksowo, zostaną na ten konkurs przekazane.

2. Szczegóły konkursu:

II edycji konkursu KOMIKSOWO, której organizatorem jest Biblioteka Pedagogiczna w Płocku. Tym razem zadanie konkursowe polega na wyszukaniu i przeczytaniu dowolnej legendy, mitu, baśni i wykonaniu komiksu ilustrującego jego treść. Na zwycięzców czekają nagrody!

Wszystkie potrzebne informacje na temat konkursu znajdują się na  stronie internetowej bpplock.pl/.

Do zobaczenia na kolejnej lekcji online 21.05.2021r. Z pozdrowieniami K.Olszewska

——————————————————————————————————–

kl.4b – 07.05.2021r.,14.05.2021r.

kl.4a – 10.05.2021r., 17.05.2021r.

Temat: Komiks – historyjki obrazkowe

Lekcja 1

Komiks to rodzaj opowieści. Jego nazwa wywodzi się od angielskiego słowa comicsbędącego połączeniem słów comic– wskazującego na humorystyczny charakter treści oraz strip – czyli paskowego układu kadrów komiksu, będącego zarazem jednym z najważniejszych jego wyróżników. Komiks występuje dziś także w formie serialu, czyli przygód danego bohatera przedstawionych odcinkowo, oraz powieści graficznej, będącej dłuższą formą komiksową – przełożeniem narracji powieści na język komiksu.

Autorzy komiksów opowiadają różne historie za pomocą obrazów.
Są to obrazy sekwencyjne, tzn. takie, które dopiero celowo zestawione obok siebie tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens.

Zanim pod koniec  XIX wieku opublikowano pierwsze komiksy, istniała już długa tradycja opowiadania obrazem sekwencyjnym, do której komiks nawiązywał.Pierwsze obrazy sekwencyjne powstawały w starożytności. Rodzajem opowieści obrazkowej wykonanej w postaci komiksu była ustawiona w 113 r. na Forum Trajana w Rzymie kolumna Trajana. W 155 scenach dokumentowała zwycięską kampanię wojenną cesarza.

Fragment kolumny Trajana

Podobny układ rozbudowanej opowieści obrazkowej miała
pochodząca z czasów średniowiecza Tkanina z Bayeux.To haftowana barwnymi nićmi tkanina o długości ponad 70 metrów,
na której uwieczniono podbój Wysp Brytyjskich przez Wilhelma I Zdobywcę. Opowieść w całości tworzy spójną narrację, w której kolejno ukazano wszystkie etapy podboju.

fragment -„Tkanina z Bayeux”, XI w. Musée de la Reine Mathilde, Bayeux, Francja

W średniowieczu bardzo popularnym motywem sztuki sakralnej były opowieści pasyjne – opowiadające historię męki Chrystusa. Średniowieczny widz, oglądając obraz, krok po kroku „podążał” za głównym bohaterem opowieści, czyli Chrystusem, zaczynał od sceny wjazdu Chrystusa do Jerozolimy, a kończył na scenie Wniebowstąpienia.

Autor nieznany, „Pasja”, ok. 1480–1490, kościół świętego Jakuba Apostoła, Toruń

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ewolucję narracji obrazkowych, a potem komiksów, był rozwój prasy w XIX w.
Była to prasa ilustrowana, w której publikowano dużo rycin i ilustracji.Prekursorem komiksu został Rodolphe Töpffer, który współpracował z prasą codzienną, drukując w niej swoje rysunki w odcinkach. To właśnie Töpffer wpadł na pomysł, aby zestawić obok siebie dotąd oddzielnie występujące ilustracje w taki sposób, by wzajemnie się dopełniały i komentowały, tworząc spójną narrację.

Jednak prace Töpffer’a nie były do końca komiksem w takim sensie jak go postrzegamy dzisiaj. Większość znawców jako pierwszy prawdziwy komiks klasyfikują „Hogan’s Alley” wraz z jego bohaterem Yellow Kid’em. 

Jednak okres z którym komiks jest kojarzony to koniec lat 30tych XX wieku gdy powstały w komiksie takie postacie jak Batman czy Superman. 
Również w tym czasie powstała myszka Miki, Kaczor Donald
i wiele innych postaci wykreowanych prze Disney’a.

W Europie jeden z ważniejszych okresów dla komiksu zaczął się w latach
60tych XX wieku gdy w Francji zaczęły powstawać
komiksy spod znaku „Asterix i Obelix”.
Dla Polski ciekawy okres komiksów rozpoczął się wraz z Tytusem,
Romkiem i Atomkiem Papcia Chmiela w roku 1957. 

Również warty zauważenia jest Grzegorz Rosiński, który narysował takie komiksy jak „Kapitan Żbik” oraz przy współpracy z Belgiem Jeanem Van Hamme stworzył komiks „Thorgal”.

Bardzo obfity w komiksy okres zaczął się w ciągu ostatniego dziesięciolecia gdy poszerzył się dostęp do Internetu i w sieci zaczęły
powstawać bardzo ciekawe komiksy internetowe.
Są to zazwyczaj pojawiające się nie regularnie paski opowiadające o rożnych sytuacjach społecznych. Często tego typu komiksy obfitują w żarty i dowcipy kompletnie absurdalne oraz zrozumiałe tylko dla wąskiego grona odbiorców.

A czy każdy z nas może narysować komiks ? 

Oczywiście !

Również warty zauważenia jest Grzegorz Rosiński, który narysował takie komiksy jak „Kapitan Żbik” oraz przy współpracy z Belgiem Jeanem Van Hamme stworzył komiks „Thorgal”.

Bardzo obfity w komiksy okres zaczął się w ciągu ostatniego dziesięciolecia gdy poszerzył się dostęp do Internetu i w sieci zaczęły
powstawać bardzo ciekawe komiksy internetowe.
Są to zazwyczaj pojawiające się nie regularnie paski opowiadające o rożnych sytuacjach społecznych. Często tego typu komiksy obfitują w żarty i dowcipy kompletnie absurdalne oraz zrozumiałe tylko dla wąskiego grona odbiorców.

Lekcja 2

A czy każdy z nas może narysować komiks ? 

Oczywiście ! Mamy dla Was notatkę wizualną jak narysować komiks.

Jak powstaje komiks ? Jak wygląda ten cały proces twórczy ?
W filmie poniżej możecie zobaczyć króciutką historię jak upiec ciasto 😁 

By bardziej zrozumieć ten proces zapraszamy jeszcze na świetne Komiksowe Spotkania Rysunkowe z Jackiem Frąsiem. 

Mamy nadzieję, że teraz już jest wszystko jasne i potwierdzacie nasze słowa, iż tworzenie komiksu jest ciekawym sposobem na przedstawienie różnych historii i każdy może spróbować swoich sił.

Więc do dzieła!

Zrób własny komiks. Dorysuj rysunki do podanego szablonu komiksu.
W tym celu:


1. Wymyśl bohaterów swojego komiksu.

2. Zaplanuj wydarzenia.

3. Wpisz wypowiedzi bohaterów w dymki. Pamiętaj, że różne dymki oznaczają różne emocje

4. Wpisz dodatkowe informacje w wyznaczone miejsca.

Pisz wyraźnie, niewielkimi, drukowanymi literami.

Powodzenia!

———————————————————————————————————–

kl. 4b – 23.04.2021r.

kl. 4a – 26.04.2021r.

Temat: Wiosenny kolaż – praca na lekcji.

Przygotuj przedmioty potrzebne do wykonania kolażu na lekcji online.

——————————————————————————————————————–

kl. 4b – 16.04.2021r.

kl. 4a – 19.04.2021r.

Temat: Mieszane techniki plastyczne – kolaż.

Kolaż – collage  technika  polegająca na wykorzystaniu, zestawieniu i przyklejeniu do podłoża   materiałów i tworzyw różniących się powierzchnią, wielkością, kształtem i kolorem. Są one często łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi np. farbami, pastelami.

Do zobaczenia na lekcji online. K.Olszewska

———————————————————————————–

Kl.4b – 09.04.2021r.

Kl.4a – 12.04.2021r.

                                  Temat: Mieszane techniki plastyczne.

Lekcja z podręcznika do plastyki kl.4 – Do Dzieła –  str.53.

——————————————————————————————————–

Kl.4a – 29.03.2021r.

Temat: Tworzę przez cały rok – Dekoracja na Wielkanoc.

Na dzisiejszą lekcje potrzebne będzie jajko (wydmuszka lub ugotowane na twardo) oraz mazaki.

Inne pomysły.

Powodzenia.

—————————————————————————————-

Kl.4a – 22.03.2021r.

Kl.4b – 26.03.2021r.

Temat: Wesoła Wielkanoc – zadanie plastyczne.

  1. Pomysły, które mogą przydać się w wykonaniu własnej pracy.

Jajko wielkanocne

https://www.youtube.com/watch?v=T4zTfRhLn-c

Wielkanocne prace plastyczne z papierowych talerzyków, baranek, kurczak, zajączek, Wielkanoc.

Wesoła Wielkanoc –  rożne pomysły.

Praca plastyczna

Zainspiruj się pomysłami. Przygotuj na lekcję plastyki, materiały z których wykonasz stroik wielkanocny. Do zobaczenia na lekcji online.

————————————————————————————————–

Kl.4a – 15.03.2021r.

Kl.4b – 19.03.2021r.

Temat: Stroiki wiosenne i Wielkanocne.

  1. Cała lekcja plastyki na filmie:

Na dziś to wszystko, a do stroików wiosennych jeszcze powrócimy na kolejnej lekcji. Mam nadzieję, że jest to dla Was inspiracja do wykonywania wielkanocnych dekoracji.

—————————————————————————————————

Kl.4a – 08.03.2021r.

Kl.4b – 12.03.2021r

Temat: W  poszukiwaniu szczęścia.

Akcja zainicjowana z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Szczęścia

Zanim zaczniemy rozmawiać na temat szczęścia, powinniśmy mieć jasność, co w ogóle rozumiemy pod pojęciem „szczęście”. Słowo to stosujemy zarówno w znaczeniu korzystnego dla nas zbiegu okoliczności, jak też dla określenia naszego stanu emocjonalnego, naszego powodzenia. Jak widać, istnieją różne znaczenia tego słowa. Możemy mieć szczęście, albo być szczęśliwymi.

– Czy macie w domu jakieś przedmioty przynoszące szczęście?

– Czy zastosowaliście już kiedyś w praktyce któryś z tych przedmiotów?

– Czy wierzycie, że taki przedmiot faktycznie przyniósł Wam szczęście?

– Czy można mieć szczęście bez pomocy takich przedmiotów / talizmanów?

– Czy można się w życiu zdać na takie przedmioty?

Zdanie plastyczne——–>

Praca plastyczna wykonana farbami, czyli praca malarska. Wykorzystajcie dowolne umiejętności i techniki malarski o jakich mówiliśmy na poprzednich lekcjach.

Praca plastyczna na temat: Szczęście.

Pytania pomocnicze do pracy:

– W jakich sytuacjach mieliście szczęście?, – Co to jest szczęście? – Kiedy byliście szczęśliwi?

POWODZENIA!

—————————————————————————————————–

Kl.4a – 01.03.2021r.

Kl.4b – 05.03.2021r.

Temat: Tajemnice faktury.

Ćwiczenie 1 .

Na początku poprosimy Was, abyście dotknęli, np.

  • swojego policzka
  • swoich włosów
  • bluzki i spodni
  • firanki
  • dywanu
  • ściany i innych przedmiotów, które was otaczaj.

A teraz spróbujcie odpowiedzieć sobie na pytanie:

Jakie są w dotyku? Co czujecie, kiedy je dotykacie?

Jakie powierzchnie mają miejsca i przedmioty, których dotykacie?

Które z nich są miękkie, które szorstkie, a które gładkie?

Wykonując powyższe ćwiczenie na pewno zdążyliście zauważyć, że wszystko to, co nas otacza, przedmioty, obiekty mają różnorodną powierzchnię. Fakt ten wynika z ich budowy, przeznaczenia, zmian które w nich zachodzą.


PIÓRKA – lśniące i gładkie

SIERŚĆ – miękka i puszysta

SKÓRKA POMARAŃCZY – matowa i chropowata

KORA – nierówna, popękana
Ćwiczenie 2
A teraz rozejrzyjcie się wokół siebie i spróbujcie znaleźć jakiś obraz.
Jeśli macie jakiś w domu to dobrze, jeśli nie to trudno.
Dotknijcie go delikatnie. Jaką ma powierzchnię?
Chropowatą, z dużą ilością farby, a może gładką?
Cechy powierzchni o których mówimy nazywamy fakturą.

O fakturze w malarstwie, rzeźbie czy architekturze decyduje człowiek. Wszystko zależy od tego jakich narzędzi użyje  oraz w jaki sposób wykorzysta materiał (farba, glina, kamień). Artyści w dziełach sztuki przedstawiają cechy przedmiotów – ich faktury, za pomocą różnych linii i odpowiednio stawianych kresek, przez odciśnięcie na papierze nierównych powierzchni pokrytych farbą oraz dzięki technice FROTAŻ, którą dzisiaj poznacie. Zanim jednak do niej przejdziemy chciałybyśmy, abyście spojrzeli na poniższe dzieła.

Vincent Van Gogh, „Pole z cyprysami”, 1889.
Obraz o chropowatej fakturze.

Józef Pankiewicz, „Lato”, 1890.

Nierówne, barwne powierzchnie drzew i krzewów zostały pokazane za pomocą niewielkich kolorowych plamek, które są śladami pędzla.


Constantin Brancussi, „Muza”.


Wypolerowana rzeźba wykonana z kamienia ma gładką powierzchnię.

Wspomniany wcześniej frotaż jest techniką graficzną. Chciałybyśmy abyście pobawili się tą techniką.

PRACA PLASTYCZNA NA OCENĘ – wybierz jedną do wykonania z opisanych przykładów prac, zrób i wyślij zdjęcie na mobidziennik.

*************

  1. Spróbujcie stworzyć „mini notes”, gdzie na każdej kartce stworzycie nową grafikę.
  • Do wykonania takiego notesu potrzebujcie niewiele: 
  • miękki ołówek,
  • kartki papieru ksero złożone na dwie, albo na 4 części
  • kawałek starej firanki, obrusa, bandaż, monetę 
  • (a może coś jeszcze ciekawego przyjdzie Wam do głowy)
  • Przyłóżcie kartkę do „materiału” i pocierajcie po niej ołówkiem. Zbierzcie w ten sposób „różne ślady” w swoim notatniku.
  • Przydatny link „JAK ZROBIĆ MINI NOTESIKI”- Orgiami z papieru  – 5.25 min.

****************

2. Możecie też spróbować narysować swój obraz na papierze ściernym. Zapytajcie tatę, na pewno kawałek takiego papieru znajdzie się u niego w garażu.

***************

3. Spróbujcie wykonać własny obraz metodą frotażu zgodnie  z instrukcją zamieszczoną na filmiku. Zacznijcie go oglądać od 2:40 min.

Jest to film w języku angielskim, myślimy jednak, że doskonale sobie poradzicie, a wykonane przez Was dzieło ucieszy oko wszystkich domowników.

Na dzisiaj to już wszystko. Pamiętajcie, że jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości możecie do mnie pisać. Jeśli uda Wam się wykonać którąś z prac, to koniecznie się nią pochwalcie.

POWODZENIA

————————————————————————————————————

Kl. 4a – 22.02.2021r.

Kl. 4b – 26.02.2021r.

Temat: Warsztat twórcy ludowego. Malowanie na szkle.

MALARSTWO NA SZKLE, CZYLI WITROCHROMIA:

„Etnografia dla najmłodszych”

Krok po kroku:

Zadanie plastyczne na ocenę – malowanie na szkle lub obwoluty wykonane z twardej, ale przezroczystej foli.

Powodzenia!!!

—————————————————————————————————–

Kl.4a – 15.02.2021r.

Kl.4b – 19.02.2021r.

Temat: Techniki temperowa i plakatowa oraz gwasz .

Krajobraz wymarzonej wycieczki.

Podręcznik str.43 – Lekcja szczegółowo omówiona na lekcji online.

Zadanie plastyczne ze str. 44 – Krajobraz wymarzonej wycieczki.

Praca na ocenę–>

Filmy, które podsuną Wam nowe pomysły twórcze.

Powodzenia!

———————————————————————————————————–

Kl.4a – 08.02.2021r.

Kl.4b – 12.02.2021r.

Temat: Różne techniki malarskie a sztuka antyczna.

Lekcja ze strony 50 w podręczniku do plastyki – Do Dzieła! – zostanie omówiona na zajęciach online.

Praca plastyczne dla chętnych:

Upominek na walentynki –  opis zadania str. 60.

 Inspiracje:

https://www.szkolneinspiracje.pl/walentynkowe-inspiracje/

http://kusiatka.blogspot.com/2017/01/4-pomysy-na-prace-walentynkowe.html#

FILM 13 min.

Powodzenia!

————————————————————————————————————-

Kl.4a – 01.02.2021r.

Kl.4b – 05.02.2021r.

 Temat: Czym jest akwarela?

Akwarela – farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze. Plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy. Artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne.

Ecoline – to koncentrat farby wodnej (akwareli) w formie płynnej w szklanej buteleczce. Ecoline cechuje się doskonałą przyczepnością do papierów akwarelowych i rysunkowych oraz do kartonu.

Ciekawostka

Farby akwarelowe w kostkach, tubkach i „guziczkach” to te same farby, różniące się tylko konsystencją. Gdy zaschną, nie tracą swoich właściwości, a po ponownym nawodnieniu – odzyskują pierwotną użyteczność.

Przykłady farb akwarelowych

Podłoża w technice akwarelowej

Ważne!

Do malowania akwarelą najczęściej stosujemy gruby i szorstki papier. Im większa zawartość naturalnej bawełny w papierze, tym jest on odporniejszy na falowanie.

Papier akwarelowy

Najczęściej spotykamy papiery, które mają delikatną fakturę. Ważną cechą papieru akwarelowego jest jego grubość. Cieńszy papier po zmoczeniu będzie się falował. Z tego powodu im grubszy papier, tym lepszy, ale jednocześnie droższy.

Pędzle do malowania akwarelami

Ważne!

Do malowania akwarelą stosujemy pędzle o różnej wielkości i szerokości oraz różnym układzie włosia.

Ważne!

Jak dbać o pędzle?

Spośród wszystkich pędzli najdroższe są akwarelowe, więc jeśli posiadasz dobry pędzelek, używaj go tylko i wyłącznie do akwareli. Po malowaniu, umyj go dokładnie, tak aby nie zostały we włosiu cząsteczki pigmentu. Umyty pędzel osusz delikatnie, a następnie odstaw do wyschnięcia. Nigdy nie zostawiaj pędzla w zbiorniku z wodą włosiem w dół.

Narzędzia i podłoża w technice akwarelowej

Paleta służy do rozcieńczania i mieszania farby. Istnieją palety z przegródkami, palety talerzyki, miseczki ceramiczne do rozcieńczania pojedynczych kolorów. Paletą może być również biały ceramiczny talerzyk lub ceramiczna płytka

Zadanie plastyczne do wykonania do

4a – 8.02

4b – 12.02

Tworzenie tradycyjne  –  potrzebne będą:

farby akwarelowe lub inne
pędzle okrągłe
pędzle płaskie
paleta
pojemnik z wodą
papier akwarelowy lub kartka techniczna
piórko czarne lub czarny cienkopis

Jedną z technik, od której można rozpocząć swoją przygodę z akwarelami, jest „mokre na mokre”. Polega ona na tym, że moczy się czystą wodą cały arkusz papieru albo wybrany fragment i od razu nakłada się farbę, pozwalając jej rozpłynąć się i połączyć z innymi plamami. Gdy chcemy uzyskać plamy bardziej kontrolowane, farby nakładamy na papier lekko wysychający.
Stwórz własną pracę techniką „mokre na mokre”. Nie bój się eksperymentować – nakładaj farbę palcami, chlap lub pryskaj, obracaj kartkę papieru. Jeśli chcesz, po wyschnięciu obrysuj plamy czarnym piórkiem lub cienkopisem, dorysuj do nich nowe elementy.

Temat pracy dowolny.

Jak malować akwarelą ?

Powodzenia.

——————————————————————————————–

Kl.4a – 25.01.2021r.

Kl.4b – 29.01.2021r.

Temat: Plamy w obrazie.

————————————————————————————————

Kl.4a – 18.01.2021r.

Kl.4b – 22.01.2021r.

Temat: Malarstwo jako dziedzina sztuki.

————————————————————————————————-

Kl.  4a    21.12.2020r.

Kl.  4b    18.12.2020r.

Temat: Tworzę przez cały rok – choinka bożonarodzeniowa.

Plastyka w sieci prezentuje dla was super pomysły na święta, które możecie wykonać sami np. dekorując stół wigilijny lub dom

Praca domowa: Cieszyć się świętami, czekać na prezenty i wykorzystać pomysły plastyczne przedstawione powyżej do dekoracji świątecznych stołów oraz pomagać rodzicom w przygotowaniach… 🙂

Dla Was i dla całych Waszych rodzin.

Pozdrowienia K.Olszewska. Do zobaczenia po feriach.

——————————————————————————————————

Kl.  4a    14.12.2020r.

Kl.  4b    11.12.2020r.

Temat: Pastel jest techniką rysunkową.

Do zobaczenia na lekcji on-line.

————————————————————————————————–

Kl.  4a     07.12.2020r.

Kl.  4b     04.12.2020r.

Temat: Zaczarowany ołówek jako wprowadzenie do rysunku.

Dzisiaj opowiemy o rysunku, który jest najstarszą dziedziną sztuki.

Jesteście gotowi? No to zaczynamy 🙂

             Dawno, dawno temu, za górami za lasami… 20 tysięcy lat temu, ludzie mieszkali w jaskiniach. Ich życie toczyło się głównie wokół polowań. Polowali wszyscy bez względu na płeć i wiek, a od tego czy udało im się coś upolować zależało ich życie.  W tamtych czasach nie było też prądu, a  opanowanie posługiwania się ogniem i poddawanie posiłków obróbce cieplnej również na początku było nieznane. Nasi przodkowie także nie opanowali mowy, w związku z tym porozumiewanie się między nimi było bardzo utrudnione. 

               To właśnie człowiek prehistoryczny jako pierwszy zaczął używać rysunku, który umożliwił mu komunikację. Artysta tworzący w tamtym czasie nie posiadał papieru, ołówków oraz farb. Czym więc rysował i malował? 

              Rysował i malował na ścianach jaskiń, w których mieszkał, a barwników dostarczała mu natura w postaci gliny, nadpalonego patyka czy żelaza zawartego w ziemi. Na początku powstawał kontur, który był wypełniany za pomocą pędzla wykonanego z włosia upolowanych zwierząt, kolorem uzyskanym  ze starych skał, krwi i tłuszczu zwierząt oraz żywicy roślinnych.

              Najdawniejsi twórcy przedstawiali na ścianach przede wszystkim zwierzęta np.: jelenie bizony. Wierzyli bowiem, że dzięki temu będzie im łatwiej je upolować.

Skąd to wszystko wiemy? 

Opowiemy Wam prawdziwą historię.

         Pewnego dnia czterech chłopców z psem w południowo-zachodniej Francji wybrało się na spacer w góry. Nagle pies znikł. Chłopcy zauważyli, że wpadł do szczeliny skalnej. Po odkopaniu kamieni ich oczom ukazała się tajemnicza grota z naskalnymi rysunkami. 

         Kilka dni później świat obiegły zdjęcia z jaskini Lascaux. W tej grocie odkryto około 150 rysunków naskalnych. Korytarz o długości 150 metrów to w zasadzie jedna wielka galeria, do której obejrzenia Was teraz zapraszamy:

W tym miejscu chciałybyśmy, abyście spojrzeli na notatkę, z tego o czym już powiedziałyśmy.

         Oczywiście możecie ją przerysować, wydrukować, albo zrobić swoją własną notatkę.

Ma ona pomóc Wam jedynie utrwalić to czego do tej pory się dowiedzieliście.

      Obecnie rysunki i szkice wykonujemy głównie ołówkiem, ale nie tylko. Rysujemy przecież również patykiem, piórkiem, węglem, kredką, a także pisakami i cienkopisami. Pozwolicie jednak, że dzisiaj skupimy się wyłącznie na ołówku – znalazłyśmy bowiem wiele ciekawych informacji na jego temat.

         Każdy z Was wie co to jest ołówek, jednak zanim powstał musiało się zadziać wiele przypadków. Pierwsze znane nam formy ołówków pochodzą ze starożytnych czasów rzymskich – były to rysiki wykonane z cienkiego metalowego pręta.

         Malarze od połowy XIV wieku przy szkicowaniu posługiwali się pałeczkami ze stopu ołowiu z cyną oprawionymi czasami w skórę. I to waśnie od ołowiu powstała nazwa ołówek. Ślady rysunku wycierano skórką od chleba.

Około 1554 roku odkryto złoża grafitu w Anglii i tu podobno pomógł przypadek – wielka burza z piorunami przewróciła olbrzymie drzewo z korzeniami,  pod którym odkryto złoża pewnego minerału, który został nazwany grafitem. Anglicy, którzy dokonali tego odkrycia stwierdzili, że można używać tego minerału do pisania, ponieważ zostawia ślady po zetknięciu ze wszystkim. 

Ponadto był on bezpieczniejszy dla zdrowia niż używany dotychczas  ołów.

     Grafit był jednak bardzo kruchy, często się łamał. Ktoś wpadł na pomysł, aby grafitowe słupki owijać w cienki drut, a następnie w XVII wieku grafit zaczęto władać w drewienka, w których wydrążono dziurę.

         W 1812r. ruszyła pierwsza przemysłowa produkcja ołówka – w znanej do dzisiaj formie. Pierwsze produkowane ołówki były naturalne i niemalowane, dopiero w latach 90 XIX wieku wielu producentów zaczęło je malować. Najczęściej spotykanym „ołówkowym” kolorem jest żółty.  I tu znowu ciekawostka. 

       W XIX wieku najlepszy grafit pochodził z Chin. Kolor żółty w Chinach kojarzony jest z szacunkiem. Producenci ołówków, chcąc podkreślić jakość swojego produktu i źródło pochodzenia użytego grafitu, malują je na żółto.

Później produkowano różnego kształtu ołówki a grafit jest umieszczany w różnego typu obudowach.

Proces powstawania „obecnego” ołówka przedstawia poniższy film, do którego Was zachęcamy.

Ołówki dzielą się głównie ze względu na zastosowanie. Innych będą używać artyści do wspomnianego wcześniej rysunku, innych zaś osoby zajmujące się rysunkiem technicznym. Ci pierwsi wybiorą ołówki miękkie (oznaczane literą B), drudzy – twarde (litera H). Pomiędzy mamy jeszcze ołówki o twardości pośredniej, oznaczone literami HB i F.

      Skala od najtwardszego do najbardziej miękkiego grafitu w ołówku prezentuje się  następująco: 9H, 8H, 7H, 6H, 5H, 4H, 3H, 2H, H, HB, F, B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B, 7B, 8B, 9B.

Ciekawostka: wkład w ołówku o twardości 9B to czysty grafit.

Na koniec mamy dla Was zadanie: za pomocą różnej twardości ołówka miękkiego wykonajcie szkic rośliny, może to być kwiat czy drzewo. 

Niżej pozwoliłyśmy sobie wstawić pracę naszkicowaną ołówkiem przez ucznia Szkoły Podstawowej w Mszczonowie. Zobaczcie jaka piękna.

Dla osób, które spróbują wykonać pracę nagroda…

Na dzisiaj to już wszystko 🙂

Tym którzy wytrwali do końca – GRATULUJEMY 🙂

Miło nam jednak będzie zobaczyć Wasze szkice roślin 🙂

Pozdrawiamy serdecznie i słonecznie 🙂

——————————————————————————————————————–

Kl.  4a     30.11.2020r.

Kl.  4b     27.11.2020r.

 Temat: Narzędzia i podłoża rysunkowe  

Na pewno każdy z nas zapytany o narzędzia, którymi można coś narysować będzie w stanie wymienić choć kilka z nich. Z wymienieniem rodzajów podłoża rysunkowego również nie powinno być problemu. Nasza dzisiejsza lekcja będzie więc pewnego rodzaju podsumowaniem tego, co już wiecie. Nie wykluczone również jest to, że zdobycie nowe, przydatne w dalszej podróży po zakamarkach plastyki, informacje.

Czym więc są narzędzia rysunkowe?


Tak na prawdę narzędziem rysunkowym może być wszystko, co jest twarde i pozostawia odmienny i charakterystyczny ślad na płaszczyźnie. Przy czym  należy pamiętać, że ślad tego samego narzędzia na powierzchni gładkiej i śliskiej będzie inny niż na powierzchni szorstkiej i porowatej. W związku z tym wybór odpowiednich narzędzi oraz podłoża będzie zależał od tego jaki efekt końcowy chcemy uzyskać.

Poniższy rysunek przedstawia podstawowe narzędzia rysunkowe oraz ślady jakie one zostawiają.

Najbardziej znanym i powszechnie dostępnym narzędziem rysunkowym jest ołówek, do  którego produkcji użyty jest min. grafit. Występuje on w postaci prostej lub mechanicznej. 

Sztyfty i ołówki dostępne są w 22 numerowanych stopniach twardości, od 9H (twarda – szara kreska), przez HB (średnio twarde) do czarnych sztyftów od 9B. Do rysowania najczęściej używa się grafitów z grupy B, gdyż za ich pomocą można uzyskać wiele odcieni. Więcej o ołówku i jego rodzajach dowiecie się oglądając poniższy film.

Kolejnym narzędziem rysunkowym znanym nam od najmłodszych lat są kredki. Można nimi zarówno rysować jak i pisać. Są one wykonane z kolorowej pasteli, węgla drzewnego, kredy bądź też innego materiału. Możemy je podzielić  na:


– ołówkowe, w których kolorowany węgiel drzewny znajduje się wewnątrz drewnianej oprawki
– świecowe
– pastelowe

Kredki są często używane do rysowania i kolorowania zarówno przez dzieci jak i architektów. Są proste w użyciu, nietoksyczne i dostępne w szerokiej gamie barw. Nie są jednak popularne wśród artystów ze względu na trudności w mieszaniu kolorów.

W tym miejscu chciałybyśmy się pokłonić jeszcze nad pastelami, do których zaliczamy sztyfty (ołówki) pastelowe oraz pastele olejne. Kredki pastelowe dają czyste barwy oraz bardzo malarskie efekty. Prace wykonane tą techniką są czymś pośrednim między rysunkiem, a malarstwem. Miękkie kredki posiadają okrągły, twarde zaś – czworokątny kształt. Ponieważ słabo utrzymują się na papierze, nie można nakładać ich zbyt wieloma warstwami. 

Jednym z pierwszych narzędzi rysunkowych jest węgiel naturalny. Węglem rysowali już nasi prehistoryczni przodkowie. Dzielimy go na miękki oraz twardy i nadaje się głównie do rysowania wielkoformatowych portretów oraz martwej natury. Jego wadą jest to, że na powierzchni rysunkowej osadza się pył, dlatego też prace wykonane węglem utrwala się fiksaturą – substancją do utrwalania prac. 

Więcej o węglu dowiecie się z poniższego filmu.

Narzędziem służącym zarówno do rysowania, jak i malowania jest pędzel, czyli włosie naturalne lub syntetyczne umieszczone najczęściej, choć nie zawsze drewnianej oprawce. Do rysowania używa się pędzli małych lub średnich różnej grubości. Można nim np. wykonywać plamy za pomocą tuszu lub czarnej farby oraz rozmalowywać wodą kreski wykonane wodoprzepuszczalnym sztyftem lub kredkami akwarelowymi.

Za pomocą pędzla lub piórka możemy nakładać tusz i atramenty. Oprócz chińskiego tuszu, który ma postać stałą i wymaga rozcieńczenia istnieje jeszcze tusz w postaci płynnej. Tusz po wyschnięciu jest odporny na działanie wody, natomiast zarówno tusz jak i atrament blednie pod wpływem światła.

Kolejnym znanym oraz dość powszechnym narzędziem rysunkowym jest kreda, która występuje w trzech postaciach, jako kreda: biała, czarna oraz kolorowa.

Kredę białą stosuje się na ciemnym oraz kolorowym porowatym papierze, a także tablicy. Można jej również używać przy rysunkach węglem – modelujemy nią odcienie i uwypuklamy jasne partie pracy. Kreda czarna jest osadzonym w drewnie sztyftem, bądź też sztabką sprasowanej sadzy. Produkowana jest ona w trzech stopniach twardości: miękkim, średnim oraz twardym. Jeśli zaś chodzi o kredę kolorową to jest ona dostępna w postaci prostopadłościennych sztabek lub drewnianej oprawie. Jest ona twardsza od kredek pastelowych. Należy pamiętać o tym, żeby utrwalić rysunek, gdyż kreda łatwo się ściera.

Obok wyżej wspomnianych narzędzi rysunkowych istnieje jeszcze wiele innych. Możemy bowiem rysować patykiem, flamastrami, palcem czy też całą dłonią. Tak na prawdę jedynym ogranicznikiem jest nasza wyobraźnia.  My skupiłyśmy się na tych podstawowych i najczęściej używanych w rysunku.

Skoro mamy już omówione narzędzia rysunkowe pora skupić się na podłożach. Rysować tak na prawdę można na wszystkim, jednak najbardziej znanym i najczęściej stosowanym podłożem jest papier. W sklepach dostępnych jest wiele gatunków papierów o różnej gramaturze, fakturze oraz barwie. Warto jednak wykorzystywać różne gatunki papieru odpowiednio do wybranych technik oraz własnego stylu. Papiery czerpane cechuje interesująca nieregularna faktura, papiery rysunkowe poza gatunkami o wysokiej jakości zaś raczej nie nadają się do pracy z wodą (będą rozmiękać i się rwać), bloki akwarelowe z kolei będą stanowiły idealne podłoże dla kredek akwarelowych.

Wszelkiego rodzaju rysunki możemy wykonywać również w szkicowniku – czyli podręcznym bloku rysunkowym, służącym do wykonywania szkiców wstępnych. Występują one w różnych formatach i rodzajach. Jeśli szkicujemy regularnie, a wykonane prace opatrujemy datą to wówczas szkicownik staje się nie tylko pewnego rodzaju pamiętnikiem, ale również dokumentacją rozwijania umiejętności.

Mówiąc o narzędziach oraz podłożach rysunkowych nie sposób jest pominąć środków ścierających, których używa się nie tylko do korekty oraz usuwania zbędnych kresek, ale również i uwypuklania refleksów świetlnych. Zwykła lub plastikowa gumka ścierająca nadaje się tylko do prac wykonywanych twardszym ołówkiem, gdyż rozmazuje miękki ołówek, grafit oraz węgiel. Do nich bowiem używa się gumki ugniatanej (chlebowej), która daje się dowolnie formować, dzięki czemu trafia dokładnie w wybrane miejsca.

ZAPAMIĘTAJ !

Te same przedmioty można narysować na wiele sposobów, różnymi narzędziami i na różnych podłożach. Wykonana praca za każdym razem będzie wyglądała inaczej. Najbardziej wyrazisty jest rysunek narysowany na białej powierzchni. Jeśli zaś chcemy uzyskać duży kontrast to należy wykonać rysunek białą kredką na czarnej kartce. Z kolei zaś szczególny nastrój można uzyskać rysując na kolorowych podłożach.

 Notatka podsumowującą i krzyżówka.

Życzę powodzenia w rozwiązywaniu krzyżówki.

——————————————————————————————————————–

Kl. 4b   –    20.11.2020r.

Kl. 4a   –    23.11.2020r.

Temat: Barwy ciepłe i zimne.

  1.  Powtórzenie:

Kolory podstawowe i pochodne są barwami czystymi.

Chcąc uzyskać barwę złamaną, musimy zmieszać barwę czystą z  jedną lub wieloma innymi barwami. Możecie również dodać do barwy czystej barwę czarną lub białą.

  • Zrozumienie reguł powstawania i wzajemnego przenikania się poszczególnych kolorów przedstawia koło barw.

Kolory ciepłe kojarzą nam się z ogniem, słońcem oraz niektórymi egzotycznymi owocami. Są to kolory: 

Barwy zimne zaś kojarzą nam się z trawą, niebem i wodą. 

Zaliczamy do nich:

2. Na pewno zdążyliście już zauważyć, że wszystkie kolory tęczy można uzyskać posługując się wyłącznie kolorami podstawowymi.

W tym miejscu nie jedno z Was na pewno zapyta, co z kolorem białym i czarnym?

Do jakiej kategorii kolorów należy je zaliczyć?

Czerń i biel są kolorami naturalnymi i nie zalicza się ich do żadnej z wspomnianych przez nas wcześniej kategorii.

3. ĆWICZENIE – zrób to w zeszycie.

Macie ochotę zaszaleć i zabawić się w projektantów mody?

Jeśli tak to, ta zabawa będzie dla Was idealna.

Waszym zadaniem będzie zaprojektowanie dwóch koszulek. Jedna ma być w kolorach wesołych i ciepłych, druga zaś ma być smutna, a do jej projektowania użyjecie zimnych kolorów.

Może zainspirują Was poniższe fotografie;)

Szablon koszulki możecie wydrukować. Jeśli ktoś nie ma drukarki może narysować swój własny szablon.

Jeśli ktoś nie marzy o tym by zostać projektantem lub nie ma na to za bardzo ochoty to proponujemy inną zabawę. 

Rozejrzyjcie się wokół siebie i z przedmiotów z Waszego otoczenia stwórzcie własne koło barw.

4. Kontrast co to …

https://www.youtube.com/watch?v=3c0M5lexVJQ

5. Poszukiwacze Barw.

Na koniec przygotowałyśmy dla Was grę – Poszukiwacze Barw.
Gra ma podobne zasady do gry w Państwa i miasta. Na pewno większość z Was ją zna.


Żeby w nią zagrać potrzebne jest minimum dwie osoby.

Jak w nią grać?
Należy wydrukować, bądź też, jeśli ktoś nie ma drukarki, przerysować poniższą tabelę.

Następnie za pomocą koła barw dostępnego pod nazwą…

POSZUKIWACZE BARW – wylosować odpowiednią cyfrę. Każda cyfra ma swój kolor, który podany jest już w tabeli.
Zapisujemy po jednym słowie z każdej kategorii.
Osoba, która pierwsza uzupełni rubryki zaczyna odliczanie od 10 do 0.
Po zakończeniu rundy gracze czytają zapisane słowa i przyznają punkty.

Punktacja:
15 pkt – tylko jeden gracz miał poprawną odpowiedź
10 pkt – każdy z graczy ma inną odpowiedź
5 pkt – wszyscy gracze mają taką samą odpowiedź
0 pkt – błędna odpowiedź lub jej brak

Wygrywa gracz, który zebrał największą liczbę punktów!

Uwaga! 
Losujemy naprzemiennie.
Po każdorazowym zakręceniu kołem wylosowana cyfra z niego znika.

Na dziś to wszystko, życzę milej zabawy.

—————————————————————————————————————

Kl. 4 b    –    13.11.2020r.

Kl. 4 a    –    16.11.2020r.

Temat:  Stopniowanie barwy – walor .

Zapoznaj się z materiałem. KL.4 ——————->

Życzymy miłej i twórczej pracy.

—————————————————————————————————————–

Temat:   Barwy dopełniające i złamane

Kl. 4 b    –    06.11.2020r.

Kl. 4 a    –    09.11.2020r.

Lekcja zostanie szczegółowo omówiona na zajęciach online.

——————————————————————————————————————

Temat: Tajemnicze barwy – tęczowe kredki.                 

Kl. 4A  – 26.10.2020r.

                                                                                             Kl. 4b  – 30. 10.2020r.

Materiał do pobrania poniżej

Kategorie: 4A4B