17.05.202
Temat: Rządy parlamentarne.
1. Trudności w integracji ziem wszystkich trzech zaborów
2. Kształtowanie się ustroju politycznego odrodzonej Rzeczypospolitej
a. 26 I 1919 r. odbyły się wybory
b. 20 II 1919 r. Sejm Ustawodawczy uchwalił tzw. małą konstytucję
c. mała konstytucja stanowiła, że Polska będzie republiką parlamentarną
– władzę ustawodawczą miał sprawować sejm
– Józef Piłsudski nadal pełnił funkcję Naczelnika Państwa, ale jego władza została ograniczona (obowiązek kontrasygnaty)
3. Ustrój polityczny Polski pod rządami konstytucji marcowej z 1921 r.
a. 17 III 1921 r. sejm uchwalił nową ustawę zasadniczą – tzw. konstytucję marcową
władza ustawodawcza spoczywała w rękach dwuizbowego parlamentu,
4. Najważniejsze partie polityczne w pierwszych latach II Rzeczpospolitej
a. Narodowa Demokracja (endecja)
b. ruch ludowy
c. ruch robotniczy
. ruch robotniczy
– Polska Partia Socjalistyczna (PPS) – Ignacy Daszyński
– Komunistyczna Partia Polski (KPP)
d. Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji – Wojciech Korfanty
5. Pierwsze wybory prezydenckie
a. 9 XII 1922 r. na prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został wybrany Gabriel Narutowicz
b. 16 XII 1922 r. został zamordowany podczas wizyty w Zachęcie (Narodowa Galeria Sztuki)
c. po śmierci Gabriela Narutowicza na stanowisko prezydenta został wybrany Stanisław Wojciechowski
6. Sukcesy i porażki w latach 1919–1926
a. duże rozdrobnienie sejmu powodowało, że rządy były niestabilne i upadały po krótkim okresie funkcjonowania
b. ważne reformy przeprowadził rząd Władysława Grabskiego
– reformę walutową – wprowadził złotego
13.05.2021r.
Temat: Kształtowanie się granic II Rzeczpospolitej – cz.2
notatka:
1. Wykształciły się dwie koncepcje granic Polski
a. koncepcja inkorporacyjna – autorstwa Romana Dmowskiego
– do Polski miały wejść obszary zamieszkałe w większości przez ludność polską
– mniejszości narodowe miały zostać spolonizowane
b. koncepcja federacyjna – autorstwa Józefa Piłsudskiego
– dążył do utworzenia przez Polskę federacji z Ukrainą, Białorusią, Litwą i Łotwą
2. W listopadzie 1918 r. wybuchł konflikt polsko-ukraiński w Galicji Wschodniej
a. sytuacja etniczna w Galicji Wschodniej
– Polacy dominowali w miastach
– Ukraińcy stanowili większość na wsi
b. z 31 X na 1X 1918 r. Ukraińcy proklamowali powstanie Ukraińskiej Republiki Ludowej (URL)
d. opór Polaków doprowadził do wybuchu walk we Lwowie
– w walkach uczestniczyła młodzież – „Orlęta Lwowskie”
– na pomoc walczącym Polakom skierowano oddziały z Wielkopolski i armię gen. Józefa Hallera
3. Wyprawa kijowska Józefa Piłsudskiego
wojska polskie przystąpiły do ofensywy przeciwko wojskom bolszewickim i w maju 1920 r. zajęły Kijów
4. Wojna polsko-bolszewicka
a. Kijowa Armia Czerwona rozpoczęła ofensywą i zmusiły oddziały polskie do odwrotu
b. 28 VII 1920 r. komuniści utworzyli Tymczasowy Komitet Rewolucyjny Polski (TKRP)
– na czele TKRP stali Feliks Dzierżyński i Julian Marchlewski
c. państwa zachodnie zaproponowały ustalenie wschodniej granicy Polski na tzw. linii Curzona
d. groza sytuacji spowodowała zmiany w organizacji państwa
– powołano Radę Obrony Państwa z Józefem Piłsudskim na czele
– utworzono Rząd Obrony Narodowej z Wincentym Witosem jako premierem
e. decydująca bitwa została stoczona pod Warszawą od 13 do 25 VIII 2020 r.
f. wojska polskie odniosły kolejne świetne zwycięstwa w bitwach nad Niemnem i pod Komarowem
g. wojnę zakończył pokój zawarty w Rydze 18 III 1921 r.
5. Po wycofaniu się Armii Czerwonej wybuchł konflikt polsko-litewski o Wileńszczyznę
a. w październiku 1921 r. dywizja gen. Lucjana Żeligowskiego wkroczyła do Wilna
b. w referendum przeprowadzonym na Wileńszczyźnie większość głosowała za przynależnością do Polski
c. włączenie tzw. Litwy Środkowej do Polski pogorszyło stosunki polsko-litewskie.
10.05.2021r.
Temat: Kształtowanie się granicy Polski.Lekcja na Teams.
06.05.2021r.
Temat: Odrodzenie Rzeczypospolitej. Lekcja na Teams.
notatka:
I. Odzyskanie niepodległości
1. Tworzenie się lokalnych ośrodków władzy
a. Rada Regencyjna (Warszawa)
b. Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego (Cieszyn)
c. Polska Komisja Likwidacyjna (Kraków)
d. Naczelna Rada Ludowa (Poznań)
2. Powstanie Tymczasowego Rządu Ludowego Republiki Polskiej w Lublinie – 7 XI 1918 r.
a. lewicowy skład rządu
b. premierem Ignacy Daszyński (PPSD)
c. program reform:
– prawa wyborcze dla kobiet
– bezpłatne szkolnictwo
– nacjonalizacja kopalń oraz banków
– parcelacja wielkiej własności ziemskiej
a. powrót z więzienia w Magdeburgu – 10 XI 1918 r.
b. przekazanie Józefowi Piłsudskiemu przez Radę Regencyjną władzy wojskowej – 11 XI 1918 r.
c. przekazanie Józefowi Piłsudskiemu przez Radę Regencyjną władzy cywilnej – 14 XI 1918 r.
d. objęcie przez Józefa Piłsudskiego funkcji Tymczasowego Naczelnika Państwa
4. Działalność Komitetu Narodowego Polskiego w Paryżu (m.in. Roman Dmowski , Ignacy Paderewski)
5. Utworzenie rządu Jędrzeja Moraczewskiego
a. lewicowy charakter rządu
b. reformy
– ośmiogodzinny dzień pracy
– płaca minimalna
– system ubezpieczeń społecznych
– prawa wyborcze dla kobiet
6. Utworzenie rządu Ignacego Paderewskiego (styczeń 1919 r.) – z udziałem narodowej demokracji
26.04.2021r.
Temat: Omówienie sprawdzianu.
22.04.2022r.
Temat: Sprawdzian wiadomości.
19.04.2021r.
Temat: Ćwiczenia utrwalające wiadomości.
Przypominam , że na następnej lekcji piszemy sprawdzian wiadomości. Proszę mieć kamerkę, gdyby był z tym problem proszę o informację wcześniej , najlepiej od rodzica – to umówię się na zaliczenie w inny sposób.
Osoby , które nie mogą być na sprawdzianie z jakiś przyczyn – też proszę o informację najlepiej od rodzica. Wiem, że niektórzy maja konkursy.
Jako utrwalenie wiadomości wykonujecie kahoota – link jest aktywny do godz. 19.00 i wykonanie jego jest potwierdzeniem Waszej obecności na lekcji. Gdyby ktoś miał problem z linkiem to proszę o informację do 19.00 na mobidziennik.
Proszę również wykonać temat w ćwiczeniach – dotyczący utrwalenia wiadomości z tego działu VI.
https://kahoot.it/challenge/07095883?challenge-id=4590493d-e28d-44e6-bf6d-e261309bac23_1618810339535
15.04.2021r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu VI.
Ogólne zagadnienia na sprawdzian:
Sprawdzian obejmuje wiadomości z działu VI str. 165 – 197.
Zwróć między innymi uwagę na :
1. Jakie były skutki I wojny światowej – gospodarcze, polityczne i ludnościowe.
2. Czy charakteryzowały się rządy Mussoliniego we Włoszech – jak dochodzi do władzy, marsz czerwonych koszul 1922r., co to były fascio, na czym polegał faszyzm?
3. Dojście NSDAP do władzy w Niemczech – nazizm, 1933r., gestapo, noc kryształowa, noc długich noży, ustawy norymberskie
4. Pojęcia np. demilitaryzacja, remilitaryzacja, New Deal, układ w Locarno, łagry, kułacy, kolektywizacja, industrializacja, NKWD, anschluss,
5. ZSRS – 1922r., cechy rzadów Stalina ( NEP, sowchozy, kołchozy, Gułag)
6. Ważne układy np. Ribbentrop – Mołotow, w Rapallo, pakt trzech, układ monachijski
12.04.2021r.
Temat: Ćwiczenia utrwalające wiadomści.
Na Teams w zadaniach do wykonania karta pracy do godz.19.00.
08.04.2021r.
Temat: Świat na drodze do II wojny światowej. Lekcja na Teams.
notatka:
I. Wojna domowa w Hiszpanii (1936-1939)
Obalenie monarchii i ustanowienie republiki – 1931 r.
II. Odbudowa potęgi militarnej Niemiec.
1.Wystąpienie Niemiec z Ligi Narodów – 1933 r.
2. Wdrożenie programu zbrojeń
– wprowadzenie powszechnego obowiązku służby wojskowej – III 1935 r.
– rozbudowa Wehrmachtu
3. Remilitaryzacja Nadrenii – III 1936 r.
4. Zawarcie Paktu Antykominternowskiego z Japonią i Włochami – 1936 r.
III. Ekspansja terytorialna III Rzeszy.
Anschluss Austrii – 12 III 1938 r.
3. Układ monachijski
konferencja w Monachium – 29-30 IX 1938 r.
– uczestnicy: Neville Chamberlain , Édouard Daladier , Benito Mussolini i Adolf Hitler
– decyzje dotyczące Czechosłowacji bez udziału jej przedstawiciela
d. układ monachijski – 30 IX 1938 r.
– włączenie Sudetów do Niemiec
– deklaracja Hitlera o rezygnacji z innych roszczeń
29.03.2021r.
Temat: Wojna domowa w Hiszpanii.
https://drive.google.com/file/d/1cAElT625R5H8SRyqA40izlRVFJlNN8Q4/view?usp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=1sVjePTQWIs
Swoją pracę odeślij do dziś do godz.19.00 – będzie potwierdzeniem Twojego udziału w lekcji.
25.03.2021r.
Temat: Kultura w dwudziestoleciu międzywojennym – lekcja na teams.
Notatka:
1. W wielu krajach wprowadzono obowiązek szkolny od 7 do 14 lat
2. Rozwój mediów: gazet, kina, radia, telewizji
3. Wzrost zainteresowania kinem: słynni aktorzy to Charlie Chaplin, Rudolf Valentino, Greta Garbo
4. Nowe trendy w architekturze i malarstwie: modernizm, socrealizm, surrealizm, ekspresjonizm.
5. Zmiany w modzie np. spódnice za kolano, kobiety uzyskały prawa wyborcze
22.03.2021r.
Temat: Poznajemy Charliego Chaplina.
Na następnej lekcji historii będziemy mówić o kulturze w dwudziestoleciu międzywojennym, o rozwoju kina. Chcę abyście zobaczyli fragmenty filmów najsłynniejszego aktora tamtych czasów. Co jest tematem tych filmów, co je charakteryzuje?
https://www.youtube.com/watch?v=H19jByxrqlwhttps://www.youtube.com/watch?v=Y-7ntsRgi7Mhttps://www.youtube.com/watch?v=_OKs2MWaBcA
18.03.2021r.
Temat: ZSRS – imperium komunistyczne. Lekcja na Teams.
notatka:
1. 30 XII 1922 r. utworzono Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich (ZSRS)
a. republiki założycielskie :
– Rosyjska Federacyjna Republika Radziecka (RFSRR) – w skrócie Rosja
– Ukraińska Socjalistyczna Republika Radziecka (USRR) – w skrócie Ukraina
– Białoruska Socjalistyczna Republika Radziecka (BSRR) – w skrócie Białoruś
– Zakaukaska Federacyjna Socjalistyczna Republika Radziecka (ZFSRR)
2. Rządy Józefa Stalina
a. Włodzimierza Lenina, który zmarł w 1924 r., u władzy zastąpił Józef Stalin
b. Józef Stalin został sekretarzem generalnym Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików) – WKP(b
3. Gospodarka ZSRS
- komunizm wojenny – państwo sprawowało pełną kontrolę nad gospodarką
- Nową Ekonomiczną Politykę (NEP) – władze pozwoliły na ograniczony rozwój wolnego rynku
c. Stalin przeprowadził kolektywizację rolnictwa, w wyniku które:
– zlikwidowano indywidualne gospodarstwa rolne
– utworzono sowchozy – państwowe gospodarstwa rolne
– utworzono kołchozy – spółdzielnie rolnicze, skupiające dawnych indywidualnych rolników
d. Stalin wprowadził gospodarkę planową, w której
4. Zbrodnie komunistyczne
a. władze komunistyczne bezwzględnie zwalczały:
– przeciwników i rywali politycznych
– przedstawicieli tzw. klas posiadających, którzy byli właścicielami np. majątków ziemskich, fabryk, banków)
– rolników indywidualnych (tzw. kułaków)
b. aparat przemocy w ZSRS
– głównym narzędziem terroru był Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych (NKWD)
– sieć łagrów, które podlegały Gułagowi (Główny Zarząd Obozów)
5. Stosunki ZSRS z Niemcami w okresie międzywojennym
a. w 1922 r. w Rapallo ZSRS i Niemcy zawarły traktat o współpracy
b. po dojściu do władzy w Niemczech Adolfa Hitlera stosunki niemiecko-sowieckie uległy pogorszeniu
c. 23 VIII 1939 r. ZSRS i III Rzesza zawarły tzw. pakt Ribbentrop-Mołotow
15.03.2021r.
Temat: Sylwetka Józefa Stalina.
Dziś zapraszam Was do obejrzenia filmy edukacyjnego „ Mistrzowie zła”. Będzie on dotyczył Józefa Stalina. Film wprowadzi Was w zagadnienia komunizmu w ZSRS.
Obejrzyjcie pierwsze 12 minut filmu i na jego podstawie odpowiedzcie na pytanie:
Jakie zbrodnie na społeczeństwie, współtowarzyszach przypisywane są Józefowi Stalinowi?
https://www.youtube.com/watch?v=LOyB3Es8yzI
11.03.2021r.
Temat: Narodziny faszyzmu cz 2.
Na podstawie tekstu źródłowego w podręczniku str.174 odpowiedz na pytania pod tekstem.
Wykonaj kahoota
https://kahoot.it/challenge/02451535?challenge-id=4590493d-e28d-44e6-bf6d-e261309bac23_1615452723584
08.03.2021r.
Temat: Narodziny faszyzmu.Lekcja na Teams.
notatka
1. Sytuacja we Włoszech po I wojnie światowej:
- Niby byli w obozie zwycięzców, ale nie mieli żadnych korzyści,
- Powracający z fronu kombatanci wojenni stawali się często bezrobotni
- Narastało niezadowolenie, które wykorzystał Benito Mussolini i jego Faszystowska Partia
- Fascio – związki kombatanckie
2. Faszyści dochodzą do władzy w wyniku przewrotu w 1922r. „ marsz na Rzym”
3. Mussolini wprowadził:
- Kult wodza,
- Walkę z opozycją za pomocą terroru
- Przejął prasę,
- Miał pod sobą tzw. „ czarne koszule”
Nazizm w Niemczech
1. Sytuacja w Niemczech po I wojnie światowej:
- Niemcy są niezadowoleni z traktatu wersalskiego
- Kryzys gospodarczy spowodował narodziny narodowego socjalizmu NSDAP( narodowosocjalistyczna niemiecka partia , na czele Adolf Hitler) która próbowała w 1923r. przejąć władzę w nieudanym puczu w Monachium
- Hitler trafia do więzienia, gdzie pisze „ Mein Kampf”
2. Przejęcie władzy przez nazistów:
- W 1933r w wyborach NSDAP dostaje większość i Hitler zostaje kanclerzem.
3. Polityka nazistów:
- „ noc długich noży”
- Noc kryształowa
- Indoktrynacja „ Kłamsto powtarzane sto razy staje się prawdą”
- 1934 – powstanie III Rzeszy
- Antysemityzm, rasizm
- Obozy koncentracyjne dla opozycji
04.03.2021r.
Temat: Świat po I wojnie światowej – ćwiczenia.
Lekcja na teams. Dokończenie lekcji, praca z ćwiczeniami i kahootem.
https://kahoot.it/challenge/09453739?challenge-id=4590493d-e28d-44e6-bf6d-e261309bac23_1614843790565
01.03.2021r.
Temat: Świat po i wojnie światowej. lekcja na Teams.
notatka:
I. Ład wersalski
1. Zakończenie I wojny światowej
a. po zakończeniu I wojny światowej w Paryżu odbyła się konferencja pokojowa, która trwała od stycznia 1919 do stycznia 1920 r.
b. na konferencji czołową rolę odgrywała tzw. Wielka Czwórka, czyli przywódcy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch
2. Traktat pokojowy z Niemcami został zawarty 28 czerwca 1919 r. w Wersalu – stąd jego nazwa – traktat wersalski
a. najważniejsze zmiany terytorialne
– Francja otrzymała od Niemiec Alzację i Lotaryngię
– Polsce przyznano Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie
– Gdańsk i Kłajpeda przekształcono w wolne miasta
b. ograniczenia dotyczące sił zbrojnych Niemiec
– demilitaryzacja Nadrenii
– armia niemiecka została zmniejszona do 100 tys. żołnierzy zawodowych
– traktat zakazywał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, wojsk pancernych oraz ograniczał liczbę okrętów wojennych
c. Niemcy zostały uznane za winne wybuchu wojny i zobowiązane do zapłacenia odszkodowań wojennych zwycięzcom
3. Nowe państwa zostały zobowiązane do podpisania tzw. małego traktatu wersalskiego, który jednostronnie zobowiązywał je do przestrzegania praw mniejszości narodowych
4. Zawarte z Austrią i Węgrami odrębne traktaty pokojowe również pozbawiały je części terytorium oraz zobowiązywały do redukcji sił zbrojnych i wypłaty odszkodowań
5. Turcja po I wojnie światowej
a. Turcja nie zaakceptowała narzuconych jej warunków pokojowych i wznowiła działania wojenne
b. w Turcji doszło do obalenia władzy sułtana i ustanowienia republiki – twórcą Mustafa Kemal, który przyjął imię Atatürk
c. zawarty w 1923 r. przez Turcję pokój również pozbawiał ją części terytorium oraz zobowiązywał ją do zapłaty odszkodowań i redukcji armii
6. Liga Narodów
25.02.2021r.
Temat: Sprawdzenie wiedzy – pytanie na Teams.
22.02.2021r.
Temat: Sprawdzenie wiedzy – pytanie na Teams.
18.02.2021r.
Temat: Konferencja paryska. Lekcja na Teams.
Notatka:
W przededniu I wojny światowej na ziemiach polskich istniały dwie orientacje: proaustriacka ( J. Piłsudski) i prorosyjska ( R. Dmowski).
1. Polacy u boku państw centralnych:
I Kompania Kadrowa – próba wzniecenia powstania w Królestwie Polskim, wymarsz z Krakowa do Kielc 6.08.1914r.
Legiony Polskie – liczyły ok. 20 tys., składały się z 3 Brygad (walki pod Rokitną, Opatowcem)
1917r. – kryzys przysięgowy – zakończył się aresztowaniem Piłsudskiego i Sosnkowskiego
2. Polacy u boku ententy:
Legion Puławskiego, a potem II Korpus Polski złożony z II Brygady Legionów Józefa Hallera. Po Traktacie w Brześciu, Haller wycofuje się do Francji, gdzie tworzy Błękitną Armię.
3. Sprawa polska na arenie międzynarodowej:
a) Odezwa cara Mikołaja II 1914r.
b) Akt 5 Listopada 1916r. ( dwóch cesarzy)
c) orędzie prezydenta USA Woodrowa Willsona pkt. 18 o Polsce
4. Polacy na konferencji paryskiej:
Reprezentacja: Ignacy Jan Paderewski, Roman Dmowski, Władysław Grabski
Zad. Dom.
Wypisz postanowienia w sprawie Polski konferencji wersalskiej.
15.02.2021.
Temat: Sprawa polska podczas I wojny światowej – lekcja na Teams.
11.02.2021r.
Temat: Rewolucje w Rosji – lekcja na Teams.
notatka
1. Przyczyny rewolucji w Rosji:
- Przegrana na froncie,
- Spadek autorytetu cara Mikołaja II
- Niezadowolenie społeczne z powodu Rasputina na dworze carskim
- Kryzys gospodarczy – brak żywności
2.Rewolucja lutowa:
- Wybuch w Piotrogrodzie – bunt kobiet do których przyłączyli się robotnicy i żołnierze 23 luty 1917r.
- Abdykacja cara Mikołaja II
- Dwuwładza w Rosji: Rząd tymczasowy i rada Delegatów Robotniczych i Żołnierskich
3. Bolszewicy – przywódca Włodzimierz Lenin, który ogłasza tezy kwietniowe ( teza o pokoju i o ziemi)
4. Rewolucja październikowa – 24/25 października 1917r.Bolszewicy siłą przejmują władzę.
5. Wybuch wojny domowej – Armia Czerwona z Armią Białych
6. 1922 powstanie ZSRS
08.02.2021r.
Temat: Kahoot utrwalający wiadomości.
Proszę o wykonanie kahoot do godz. 19.00 dziś. Jest potwierdzeniem waszego udziału w w lekcji. Przygotuj się na odpowiedź na następnej lekcji.
https://kahoot.it/challenge/02769446?challenge-id=4590493d-e28d-44e6-bf6d-e261309bac23_1612766362667
04.02.2021r.
Temat: Koniec I wojny światowej. Lekcja na Teams.
1. Walki na froncie wschodnim:
- Rosjanie rozpoczęli ofensywę, aby pomóc Francji
- Sierpień 1914 bitwa pod Tannenbergiem – przegrana Rosji
- 1915r. pod Gorlicami siły niemiecko – austriackie pokonały Rosjan.
- Państwa centralne opanowały Królestwo polskie, Litwę, Białoruś Wołyń
- Wojna na wschodzie jest wojną manewrową – przemieszczanie się wojsk
2. Walki na Bałkanach i we Włoszech
- Turcja i Bułgaria do państwa centralnych
- Bitwa o płw. Gallipoli
- Włochy do ententy od 1915r.
3. Koniec wojny
- USA przystąpiły do wojny po stronie ententy w 1917r.
- W Rosji wybuchła rewolucja przeciwko carowi w 1917r.
- Na froncie wschodnim wygrywają państwa centralne a na zachodnim pomoc USA spowodowała przegrana Niemiec. Na Bałkanach pokonana Turcja i Bułgaria
- 1918 r kapitulacja Austro – Węgier , abdykacja cesarza Wilhelma II
- 11 listopada 1918r. rozejm w Compiegne –
01.02.2021r.
Temat: Omówienie sprawdzianu.
https://drive.google.com/file/d/1hny-I2M92XzKxGUpWWmhtRHKMCA6uXLL/view?usp=sharing
28.01.2021r.
Temat: Ziemie polskie po Wiośnie Ludów – sprawdzian.
25.01.2020r.
Temat: Przebieg I wojny światowej .
Na podstawie filmiku i podręcznika str.141 – 142 odpowiedz w zeszycie na pytania:
1. Bezpośrednia przyczyna wybuchu I wojny światowej to
2. Wojna pozycyjna polegała na
3. Największe przełomowe bitwy na froncie zachodnim: 4. Jaka była rola bitwy pod Verden? Kto ją wygrał i dlaczego?https://www.youtube.com/watch?v=pvwOpWpCJQo&t=255s
21.01.2021r.
Temat: Świat na drodze ku wojnie. Lekcja na teams.
notatka
1. Nowy podział świata – w XX wieku do ogromnego znaczenia doszły Niemcy, USA, Japonia.
2. Przyczyny wybuchu I wojny światowej:
a) pośrednie:
- Wyścig zbrojeń zwłaszcza między Niemcami a Wielką Brytanią, nowa broń ( karabiny maszynowe, łodzie podwodne)
- Rywalizacja o kolonie,
- Francja chciał odzyskać Alzację i Lotaryngię,
- Wojna rosyjsko – japońska ukazała słabość Rosji w 1905r.
- „Kocioł bałkański” – rywalizacja o wpływy na Bałkanach pomiędzy Austro – Węgrami i Rosją, doszło do 2 wojen
- Powstanie dwóch bloków wojskowych:
Trójprzymierze – Niemcy, Włochy i Austro – Węgry 1882
Trójporozumienie ( ententa) – Francja, Rosja i Wielka Brytania 1907
18.01.2021r.
Temat: Ziemie polskie po Wiośnie Ludów – powtórzenie.
https://drive.google.com/file/d/16KC7pKobcjguhso2x4AFBXPRVVO8xxKA/view?usp=sharing
21.12.2020r.
Temat: Kultura polska przełomu XIX i XX wieku.
https://drive.google.com/file/d/1adBMnztC5qiux6OZb0uWb4856BpWJIxZ/view?usp=sharing
notatka
1. Pozytywizm w literaturze
a. cechy charakterystyczne twórczości literackiej
– popularyzacja pracy organicznej – przekonanie, że cały naród funkcjonuje jak organizm
– popularyzacja hasła pracy u podstaw – dbałość o wykształcenie najuboższych warstw społecznych
– działania na rzecz rozwoju cywilizacyjnego społeczeństwa polskiego
b. czołowi twórcy
– Bolesław Prus
– Eliza Orzeszkowa
– Henryk Sienkiewicz – ku pokrzepieniu serc
2. Młoda Polska
a. odrzucenie haseł pozytywistycznych – neoromantyzm (powrót do romantyzmu)
b. cechy charakterystyczne sztuki Młodej Polski
– idea modernizmu
– hasło sztuki dla sztuki
c. czołowi twórcy
– Stanisław Wyspiański – Wesele, Noc listopadowa, Warszawianka
– Władysław Reymont – Chłopi, Ziemia obiecana
3. Malarstwo i muzyka drugiej połowy XIX wieku
– twórczość Jana Matejki
– twórczość Stanisława Moniuszki – twórcy polskiej opery narodowej (Straszny dwór, Halka)
14.12.2020r.
Temat: Działalność polityczna na ziemiach polskich.
https://www.youtube.com/watch?v=vdBB9NA6iJE
notatka
1. Cechy partii politycznych
a. partia polityczna to dobrowolna organizacja, reprezentująca interesy określonej grupy społecznej, zmierzająca do zdobycia lub utrzymania władzy państwowej
b. każda partia polityczna posiada:
– statut, czyli dokument, który zawierał zbiór zasad jej działania
– program polityczny – wykaz celów oraz sposobów ich osiągania
2. Narodowa Demokracja
a powstanie Stronnictwa Narodowo-Demokratycznego (SND) – 1897 r.
– powstało z przekształcenia Ligi Narodowej
– przywódcą Ligi Narodowej był Roman Dmowski (Myśli nowoczesnego Polaka)
b. program narodowej demokracji (endecji)
– kształtowanie nowoczesnego narodu polskiego
– hasło solidaryzmu narodowego – wzajemne wspieranie się wszystkich warstw społeczeństwa polskiego
– kierowanie się tzw. egoizmem narodowym
– dążenie do odzyskania niepodległości, ale bez ryzyka powstania ogólnonarodowego
3. Ruch ludowy
a. ruch ludowy najszybciej rozwijał się w Galicji
b. ruch ludowy reprezentował interesy chłopów i innych mieszkańców wsi
e. w 1895 r. zostało utworzone Stronnictwo Ludowe
f. w 1903 r. Stronnictwo Ludowe zostało przekształcone w Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL)
– Polskie Stronnictwo Ludowe dążyło do podziału ziemi dworskiej między chłopów
– wysunięcie haseł niepodległościowych
g. w 1913 r. Polskie Stronnictwo Ludowe uległo podziałowi:
– prawicowe Polskie Stronnictwo Ludowe „Piast” (PSL-„Piast”) – Wincenty Witos
4. nurt socjalistyczny ruchu robotniczego
a. utworzenie Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS) – 1893 r.
– głównym przywódcą Polskiej Partii Socjalistycznej był Józef Piłsudski
– znaczną rolę odgrywał również Bolesław Limanowski i Stanisław Wojciechowski
b. program Polskiej Partii Socjalistycznej
– walka o poprawę warunków życia i pracy robotników oraz sprawiedliwość społeczną
– walka o odzyskanie niepodległości przez Polskę
c. w Galicji powstała Polska Partia Socjalno-Demokratyczna Galicji i Śląska Cieszyńskiego (PPSD)
– założycielem i przywódcą Ignacy Daszyński
5. Nurt komunistyczny polskiego ruchu robotniczego
a. powstanie Socjaldemokracji Królestwa Polskiego (SDKP) – 1893 r.
b. program polityczny nawiązywał do idei marksistowskich
– hasło walki klasowej
– rezygnacja z walki o niepodległość – uznanie jej za szkodliwą dla międzynarodowego ruchu robotniczego
– przekonanie, że zwycięstwo międzynarodowej rewolucji zlikwiduje wszelkie formy niewoli i problem granic między narodami
c. główni działacze
10.12.2020r.
Temat: Zmiany społeczno – gospodarcze na ziemiach polskich.
Notatka z prezentacji:)
https://drive.google.com/file/d/1Q_p2wGn69y_5ghm7vBohtUe_Z1K5qUTz/view?usp=sharing
https://epodreczniki.pl/a/ziemie-obiecane—rozwoj-przemyslu-na-ziemiach-polskich/DiVVnTcfw
07.12.2020r.
Temat: Po powstaniu styczniowym.
notatka do lekcji:
Sytuacja w Królestwie
– okrutne represje wobec powstańców i ich rodzin: kary śmierci, zsyłki na Sybir, konfiskaty majątków
– prześladowania Kościoła katolickiego – likwidacja klasztorów, podporządkowanie polskich biskupów Kolegium Duchownemu w Petersburgu
– 1864 decyzja o likwidacji autonomii Królestwa – nowa nazwa Kraj Przywiślański; sprawy polskie podporządkowane rosyjskim; obsadzenie urzędów przez Rosjan
– noc apuchtinowska – określenie rządów kuratora Warszawskiego Okręgu Szkolnego Aleksandra Apuchtina, który m. in. zwolnił z pracy wielu polskich nauczycieli, uczniów zmuszał do donosicielstwa oraz posłuszeństwa wobec władz carskich
– przekształcenie Szkoły Głównej w Warszawie
– rusyfikacja – narzucanie języka, kultury, wpływów rosyjskich innym narodom lub grupom etnicznym, będące przejawem polityki ich wynaradawiania
Zabór pruski
– Kulturkampf (walka o kulturę) – walka polityczna prowadzona w latach 1871–1878 przez rząd pruski Bismarcka oraz liberalną burżuazję z Kościołem katolickim w celu poddania go w Niemczech kontroli państwa i znacznego ograniczenia wpływów, np. w zakresie szkolnictwa; na terenie ziem polskich zaboru pruskiego wiązała się z germanizacją.
– rugi pruskie – wydalanie z ziem zaboru pruskiego Polaków przybyłych z innych zaborów; rozpoczęły się w 1885 roku
– działalność Komisji Kolonizacyjnej – przekazywanie wykupionej od Polaków ziemi niemieckim chłopom-kolonistom – Komisja wspierana przez Hakatę (nacjonalistyczne stowarzyszenie niemieckie)
– zaostrzenie polityki niemieckiej wobec Polaków – 1904 zakaz zabudowy gruntów bez specjalnych zezwoleń; obchodzenie zakazów niemieckich: historia wozu Michała Drzymały
– 1908 r. – ustawa kagańcowa – zakaz używania języka polskiego na spotkaniach publicznych
– 1901 – protest dzieci we Wrześni przeciwko germanizacji w szkole
Autonomia Galicji
– od 1867 Galicja otrzymała szeroką autonomię
– cesarza reprezentował namiestnik (trzykrotnie był nim hrabia Agenor Romuald Gołuchowski); siedziba władz – Lwów
– Sejm Krajowy galicyjski powoływał Wydział Krajowy, który zajmował się wykonywaniem uchwał sejmu i administracją
– w urzędach, sądach i oświacie obowiązywał język polski
– od 1895 roku funkcję premiera rządu wiedeńskiego sprawował Polak, Kazimierz Badeni
Polacy wobec polityki zaborców
– część Polaków przyjęła postawę trójlojalistyczną wobec zaborcy
03.12.2020r.
Temat: Utrwalamy wiadomości – odpowiedź na teams.
Wykonaj zadania pod linkiem
https://quizizz.com/join?gc=34493380
30.11.2020r.
Temat: Powstanie Styczniowe.
https://drive.google.com/file/d/17xL31bZO5GeGKk4tAnqNVaJIGikbA1Ya/view?usp=sharing
notatka
1. Przyczyny wybuchu powstania:
- Działalność spiskowa Białych ( Andrzej Zamoyski) i Czerwonych ( Jarosław Dabrowski)
- Wzrost nastrojów patriotycznych wśród Polaków, którzy organizowali manifestacje patriotyczne,
- Przegrana Rosji w wojnie krymskiej,
- Ogłoszenie branki, czyli pobór do wojska rosyjskiego przez Aleksandra Wielkopolskiego
2. Wybuch powstania 22.01.1863r.
- Pierwszy dyktator Ludwik Mierosławski potem Marian Langiewicz i Romuald Traugutt
- Walki maja charakter partyzancki,
- Mniejsza liczebność powstańców i ich słabe uzbrojenie
- 02.03.1864r. car uwłaszcza chłopów
- Aresztowanie Traugutta i stracenie go w Cytadeli warszawskiej
3.Skutki powstania: zniesienie autonomii Królestwa Polskiego i zsyłki na Sybir
Zad. Dom. – ćw. Str 44,45
16.11.2020r.
Temat: Podsumowanie działu 3.
Praca z kartą pracy, która została wysłana w zadaniach na mobidziennik.
Proszę uzupełnioną odesłać do czwartku do godz.8.00.
Karta utrwalająca wiadomości z działu 3.
1. Na podstawie ilustracji, wiedzy własnej wybierz właściwe dokończenie zdania:
Przedstawiony karykatura odnosi się do posiadłości Wielkiej Brytanii w :
A. Afryce B w Azji C w Ameryce Północnej D w Ameryce Południowej
Autor karykatury skrytykował
A – wojny kolonialne B ekonomiczny wyzysk kolonii C handel ludźmi
D – Rozwój cywilizacyjny kolonii
2. Co było częstym powodem wojen kolonialnych?
3. Praca z tekstem źródłowym
Niemcy nie oczekują od Prus liberalizmu lecz siły . Bawaria, Wirtenbergia, Badenia mogą tolerować liberalizm i dlatego nikt nie przeznacza im roli Prus. Prusy powinny zebrać i zachować swoje siły, Az do chwili, którą już niejednokrotnie zmarnowały. Granice Prus po traktacie wiedeńskim nie sprzyjają zdrowemu życiu państwowemu. Wielkich zagadnień chwili nie rozstrzyga się za pomocą mów czy postanowień większości lecz krwią i żelazem.
Autorem powyższego tekstu był………………………………….Głównym celem jego polityki było…………..
………………………………Wydarzenia z lat 1848 – 1849 , do których nawiązywał przeszły do historii pod nazwą………………. …………………………….Cytowany polityk uważał, że największe szanse na realizację przyjętego celu dają …………………….. ……………………….Stosowane przez niego metody działań sprawiły , że dano mu przydomek…………………………………
4. Do wydarzenia podaj rok:
- Encyklika Rerum Novarum –
- Rzym stolicą Włoch –
- Utworzenie II Rzeszy Niemieckiej –
- Zakończenie wojny secesyjnej –
- I Międzynarodówka –
5. Do odkrycia dopisz odkrywcę :
Silnik spalinowy –
Samolot –
Pierwszy film –
Szczepionka przeciwko gruźlicy –
Promienie X –
6. Jaki naukowiec został przedstawiony na ilustracji . Dlaczego w taki sposób?
7. Wypisz trzy skutki wojny secesyjnej.
8. Jak odkrycia naukowe II połowy XIX wieku wpłynęły na Zycie ludzi? Uzupełnij tabelkę.
Zjawisko | Skutki dla ludności z przełomu XIX i XX wieku |
Powstanie kina | |
Upowszechnienie higieny | |
Pierwsze igrzyska nowożytne |
9. Podaj jaki to styl i autor dzieła:
12.11.2020r. – lekcja na teams.
Temat: Kultura przełomu XIX i XX wieku.
W II poł. XIX wieku rozwinęła się kultura.
1. Literatura:
a) realizm – przedstawiał elementy życia codziennego
b) naturalizm – skupiał się na biedocie i brzydocie życia
c) pozytywizm – wiedza w życiu człowieka jest najistotniejsza
Przykładowi twórcy: Emil Zola, Juliusz Verne
2. Malarstwo:
Również realizm ale tez impresjonizm ( wrażenia wzrokowe, słynni twórcy to Claude Monet, Eduard Manet)
3. Muzyka.
Początkowo był romantyzm ( Chopin, Liszt, Paganini), a potem impresjonizm – Claude Debussy.
4. Architektura.
Historyzm – naśladownictwo wcześniejszych stylów np. neogotyk, neoromański
Secesja – bogate zdobienia o motywach roślinnych i zwierzęcych
4. Kultura masowa.
Narodziny kina za sprawą braci Lumiere w 1895r.
5. Wznowienie igrzysk sportowych w 1896. W Atenach.
zad. dom. – wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń do tematu: Przemiany techniczne i kulturalne przełomu XIX i XX w.
09.11.2020r.
Temat: Postęp techniczny na przełomie XIX i XX wieku.
https://drive.google.com/file/d/19QFsXQk9dCER72QxKcTYabATeGHGdzmG/view?usp=sharing
05.11.2020r. lekcja na Teams
Temat: Przemiany społeczno – polityczne w Europie.
https://drive.google.com/file/d/1gZlu8E2Z0Q7f4mqqrMOzpwDDpioONa7i/view?usp=sharing