kl. 6c- 05.04.2021
Temat: Wirtualne zwiedzanie.
Proszę wejść na stronę:
https://kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea
Trzeba wybrać sobie jeden obiekt, zwiedzić go wirtualnie i stworzyć na ten temat notatkę w zeszycie. Należy w niej zawrzeć:
- Dokładną nazwę miejsca i jego lokalizację,
- Opis miejsca (Co tam można zobaczyć i czego się dowiedzieć?),
- Powód Waszego wyboru
- Rysunek nawiązujący do miejsca.
kl. 6b-07.05.2021
kl. 6c – 28.04.2021
Temat: Mój dzień na zdalnym – praca plastyczna.
Proszę wykonać rysunek przedstawiający co wiedziecie, kiedy uczycie się zdalnie za pośrednictwem laptopa, tableta lub telefonu.
kl. 6c – 21.04.2021
kl. 6b – 23.04.2021
Temat: Wykonanie plakatu filmowego.
Plakat szybko zyskał rangę odrębnej dziedziny sztuki graficznej, a pierwsze afisze kinowe i zwykłe fotosy zastąpione zostały wspaniałymi dziełami. I choć strategie tworzenia plakatów zmieniały się i co jakiś czas powracały do prostej reklamy, artystyczny plakat filmowy pozostał nierozerwalnie związany z dystrybucją i odbiorem filmów.
Plakat filmowy zawiera tytuł filmu, często jego określenie gatunkowe, nazwiska aktorów i reżysera (ich rozmieszczenie i wielkość bywa przedmiotem drobiazgowych uzgodnień) oraz nazwę producenta i dystrybutora, a jego ogólny efekt plastyczny winien przyciągać uwagę odbiorcy i w syntetycznym skrócie sygnalizować mu treść filmu, jego atmosferę itp. (T. Szczepański, Plakat filmowy, w: T. Lubelski, red., Encyklopedia kina, Kraków 2003, s. 744-745).
kl. 6b – 16.04.2021
kl. 6 c- 14.04.2021
Temat: Film – twórcy i środki wyrazu.
FILM jest ściśle związany z fotografią. Składa się z wielu zdjęć, które szybko następują po sobie i w rezultacie dają złudzenie ruchu. Pojedyncze zdjęcie, nieruchoma klatka filmowa, nazywana jest kadrem.
Kolejnym razem będziemy wykonywali plakat filmowy. Proszę przygotować:
- arkusz papieru A3 lub A2,
- farby plakatowe (lub tusz kreślarski)
- pędzelek,
- kolorowe gazety,
- nożyczki,
- klej.
kl. 6c – 07.04.2021
kl. 6b – 09.04.2021
Temat: Rynek sztuki. Prawo autorskie.
kl. 6c – 31.03.2021
kl. 6b – 26. 03.2021
Temat: Tradycje wielkanocne – praca plastyczna w programie paint.
Dziś Waszym zadaniem jest stworzenie rebusu w programie paint. Hasło musi mieć związek z tradycją Świąt Wielkanocnych. Rebusy proszę przesyłać na czat grupowy naszej lekcji. Można za nie otrzymać dwa plusy.
kl. 6b – 19.03.2021
kl. 6c – 24.03.2021
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Zadanie: Narysuj lub namaluj dowolną osobę, rzecz lub miejsce. Wybierz coś, co najlepiej Ci wychodzi.
17.03.2021 – kl. 6c
12.03.2021 – kl. 6b
Temat: Polskie zabytki przełomu XIX i XX w.
Otwieramy podręcznik na str. 108-109.
Praca domowa: Narysuj dowolną budowlę, która położona jest na terenie Słupna lub Płocka, jaka jest dla Ciebie interesująca pod względem historycznym.
05.03.2021 – kl. 6b
10.03.2021 – kl. 6c
Temat: Secesyjne dzieła sztuki użytkowej, cz. 3.
Moi Drodzy, przeczytajcie materiał ze str. 104/105 w podręczniku.
Zapiszcie w zeszycie:
Zachęcam Was do odwiedzenia strony:
http://www.muzeumplock.eu/pl/ekspozycje/secesja
Zadanie dla chętnych: Wykonaj projekt przedmiotu w stylu secesyjnym i przedstaw jego elementy. Na jednej kartce przedstaw kształt obiektu i kilka detali np. uchwyt czy pokrywkę naczynia lub fragment dekoracji (podręcznik, str. 104).
Czas: tydzień
26.02.2021 – kl. 6b
03.03.2021 – kl. 6c
Temat: Secesyjne dzieła sztuki użytkowej, cz.2.
Wykonujemy abażur.
19.02.2021 – kl. 6b
24.02.2021 – kl. 6c
Temat: Secesyjne dzieła sztuki użytkowej, cz. 1.
Zaprojektuj w zeszycie abażur do Twojego wymarzonego pokoju. Na kolejną lekcję przygotuj materiały potrzebne do jego wykonania.
kl. 6b – 12.02.2021
kl. 6a – 17.02.2021
Temat: Sztuka użytkowa.
kl. 6b – 05.02.2021
kl. 6c – 10.02.2021
Temat: Początki nowoczesnej architektury.
Praca domowa: Stwórz samodzielnie makietę wymyślonego wieżowca. Do jej wykonania wykorzystaj tekturowe pudełka i papierowe opakowania. Możesz je połączyć za pomocą kleju lub taśmy klejącej. Gotową bryłę warto pomalować, aby lepiej prezentowała się jako całość.
Czas wykonania: tydzień
kl. 6c – 27.01.2021
kl. 6b – 22.02.2021
Temat: Architektura.
Norman Foster – brytyjski architekt, który stworzył m. in:
- drugi pod względem wielkości budynek na ziemi, którego powierzchnia jest większa niz milion metrów kwadratowych (Terminal 3 w Pekinie),
- wiadukt Millau – najwyższy na świecie wiadukt, biegnący nad dolina rzeki Tarn we Francji,
- nowy stadion Wembley w Londynie,
- centrum biurowo-handlowe Metropolitan w Warszawie.
Praca domowa: Przyjrzyj się projektowi amerykańskiego portu kosmicznego. Zwróć uwagę na poszczególne elementy budowli. Następnie narysuj stację na obcej planecie, do której będą latały statki startujące z takiego portu na Ziemi. Ustal, czy Twoja stacja będzie pojedynczą, zwartą bryłą, czy skomplikowana konstrukcja.
Czas wykonania: tydzień
kl. 6c – 20.01.2021
Temat: Zimowa ozdoba.
kl. 6b – 18.12.2020
Temat: Ozdoba na Boże Narodzenie.
kl. 6b – 11.12.2020
kl. 6c – 16.12.2020
Temat: Rzeźba.
Na następną lekcję przygotowujemy:
- tekturowe opakowanie po jajkach,
- czerwoną farbę,
- brązową farbę,
- pędzel,
- watę,
- orzecha laskowego lub żołędzia (ewentualnie małą styropianową bombkę),
- klej.
- nożyczki,
- plastelinę,
- kilka koralików.
04.12.2020 – kl. 6c
Temat: Bilet w kosmos – praca graficzna.
Wyobraź sobie bilet na podróż kosmiczną. Jakie informacje mogłyby być na nim zawarte? Jaki miałby kształt? Jakie kolory? Gdzie mógłbyś polecieć? Dziś odpalamy rakietę zwaną wyobraźnią i podróżujemy w kierunku gwiaździstego nieba!
W celu zapoznania się z cennymi wskazówkami, proszę otworzyć podręcznik na str. 65.
kl. 6b- 27.11.2020
kl. 6c – 02.12.2020
Temat: Grafika, cz. 2.
Grafikę dzieli się na warsztatową (drzeworyt, gipsoryt. miedzioryt, linoryt) i użytkową.
W grafice wyodrębniamy techniki:
- wypukłe (np. drzeworyt, linoryt);
- wklęsłe (np, akwaforta, akwatinta, miedzioryt, mezzotinta, sucha igła);
- płaskie (np. litografia, offset, serigrafia).
Na kolejną lekcje proszę zgromadzić następujące rzeczy:
- kartkę z bloku technicznego,
- farby + pędzelek,
- kredki świecowe,
- kawałek kartonu lub tektury,
- kawałek waty lub wacik,
- kawałek gąbki,
- klej,
- nożyczki,
- ołówek,
- podkładka na biurko.
Będziemy tworzyli bilet na wyprawę w kosmos!
kl. 6b – 20.11.2020
kl. 6c- 25.11.2020
Temat: Grafika.
Czym jest grafika? W jaki sposób się ją wykonuje? Na te i inne pytania poznamy dziś odpowiedzi.
Grafika – dziedzina sztuki polegająca na odbijaniu, głównie na papierze, rysunku wyrytego w gumowej, drewnianej lub metalowej matrycy albo naniesionego na gładką płaszczyznę.
kl. 6b -13.11.2020
kl. 6c – 18.11.2020
Temat: Malarstwo impresjonizmu i symbolizmu.
Na tej lekcji przyjrzymy się dwóm nurtom malarstwa, jakimi są impresjonizm i symbolizm.
Symbolizm – kierunek w literaturze, muzyce i sztuce drugiej połowy XIX w., posługujący się symbolem, jako podstawowym środkiem wyrazu. Malarstwo symboliczne przedstawia mitologiczne sceny i postacie o umownym znaczeniu.
W Polsce przedstawicielem symbolizmu był Józef Mehoffer
Impresjonizm – kierunek w sztuce, głownie w malarstwie, przedstawiający widoki natury, sceny z życia miast i portrety. Cechuje go ukazanie za pomocą dynamicznych układów plam barwnych chwilowych wrażeń wzrokowych oraz wpływu oświetlenia na zmianę wygladu przedmiotów. Zapoczątkowany w drugiej połowie XIX w. przez grupę artystów sprzeciwiających się malarstwu historycznemu i symbolicznemu. Nazwa kierunku pochodzi od obrazu Claude’a Moneta Impresja. Wschód słońca.
Otwórzcie podręczniki na str. 56-57. Zapoznajcie się z informacjami na tych stronach.
Praca domowa: Namaluj dowolną pracę w stylu impresjonistów lub symbolistów. Możesz przedstawić widok z Twojego otoczenia bądź obiekt w odmiennym oświetleniu albo zaprezentować dowolne uczucie w formie zakomponowanego na tle symbolu – kształtu, postaci, zwierzęcia lub rośliny. Na prace czekam tydzień, do kolejnej lekcji.
03.11.2020 – kl. 6c
06.11.2020 – kl. 6b
Temat: Malarstwo.
Dziś zajmiemy się malarstwem. Bardzo proszę otworzyć podręcznik na str. 44.
Malarstwo – dziedzina sztuk plastycznych, w której dziełami są obrazy. Najważniejszą rolę w malarstwie odgrywają plama barwna, kształt i kompozycja oraz technika wykonania.
Popatrzcie na poniższą „tabelkę” i przeanalizujcie jej treść:
- Zadanie dla chętnych – krzyżówka Każdy obraz ma swój temat. Waszym zadaniem będzie go odgadnąć i wpisać w krzyżówkę. Cyfry w kolorze czerwonym od 1 do 9 utworzą hasło.
28.10.2020 – kl. 6 c
30.10.2020 – kl. 6b
Temat: Perspektywa aksonometryczna i umowna.
Na poprzednich lekcjach plastyki rozmawialiśmy o różnych rodzajach perspektywy. Z pewnością pamiętacie, że perspektywa to sposób ukazania głębi i przestrzeni na płaszczyźnie. Poznaliśmy już perspektywę rzędową (pasową), kulisową, zbieżną, powietrzną i barwną (podręcznik, str. 20-31). Dziś zajmiemy się dwoma nowymi typami perspektywy.
Perspektywa aksonometryczna – inaczej perspektywa równoległa; sposób przestrzennego pokazania brył, w którym linie równoległe nie zbiegają się, wykorzystywany głównie w rysunku technicznym i projektowaniu.
Perspektywa umowna – przedstawienie przestrzeni oraz trójwymiarowych obiektów w dziele malarskim lub rysunkowym, według zasad wymyślonych przez artystę na potrzeby tego dzieła.
Zadanie na ocenę: Narysuj kompozycję wykorzystując perspektywę umowną, która będzie się wiązała ze światem gier komputerowych. Na Wasze prace czekam tydzień.