26.04.2021
Temat: Elementy rysunku technicznego.
Praca domowa:
19.04.2021
Temat: Pismo techniczne, cz. 2.
Praca domowa: Proszę przepisać wszystkie litery i cyfry z powyższego obrazka. Jeśli ktoś chce sobie skrócić pracę, może pominąć małe litery (wtedy można otrzymać maksymalnie ocenę bdb).
12.04.2021
Temat: Pismo techniczne, cz. 1.
29.03.2021
Temat: Wielkanocne danie – praca wytwórcza.
Proszę o wykonanie miniaturowej potrawy wielkanocnej z papieru. Pracę można wysłać po 6 kwietnia.
15.03.2021
Temat: Jak powstaje rysunek techniczny?
Dzisiejszy materiał omówiony jest w podręczniku na str. 48-49.
08.03.2021
Temat: To umiem! – Podsumowanie.
Zagadnienia do sprawdzianu:
- Co jest podstawowym surowcem z którego otrzymuje się papier?
- Jakie drzewa i inne rośliny wykorzystywane są do produkcji papieru?
- Z czego powstają materiały włókiennicze?
- Podział włókien.
- Co oznaczają symbole na metkach?
- Budowa pnia.
- Drzewa liściaste i iglaste (str. 23).
- Jakie są właściwości metali żelaznych?
- Czym różnią się właściwości metali i stopów metali?
- Rodzaje tworzyw sztucznych.
- Właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych.
- Zastosowanie materiałów kompozytowych.
01.03.2021
Temat: Powtórzenie wiadomości o materiałach.
22.02.2021
Temat: Materiały kompozytowe.
Kompozyty mają zastosowanie jako materiały konstrukcyjne w wielu dziedzinach techniki, m.in. w budownictwie (np. beton), w technice lotniczej i astronautyce (np. elementy samolotów, rakiet, sztucznych satelitów), w przemyśle środków transportu kołowego i szynowego (np. resory i zderzaki samochodowe, okładziny hamulcowe), w produkcji części maszyn, urządzeń i wyrobów sprzętu sportowego (np. łodzie, narty, tyczki, oszczepy).
Praca domowa: Proszę dokończyć i przesłać rysunek postaci, która używa/ma przy sobie jak najwięcej rzeczy wykonanych z materiałów kompozytowych.
Czas: tydzień
Temat: To takie proste! – Ekologiczny stworek.
Praca domowa: Proszę dokończyć Ekologicznego stworka i przesłać mi jego zdjęcie.
Czas: tydzień
08.02.2021
Temat: Powtórzenie poznanych wiadomości.
Praca domowa: Na kolejnej lekcji będziemy wykonywali ekologicznego stworka. Proszę o zgromadzenie odpowiednich materiałów.
18.01.2021
Temat: Wokół metali.
Jakie znacie zastosowanie metali? Podajcie trzy przykłady. Z pewnością moglibyście wymienić ich jeszcze więcej, ponieważ są one wykorzystywane w naszym codziennym życiu na każdym kroku.
Popatrzcie na poniższe grafy. Czy po ich analizie jesteście w stanie stwierdzić co różni metale od stopów metali?
Praca domowa: Zastanów się, czy wymienione przedmioty zawierają żelazo. Możesz to sprawdzić przykładając magnes do podobnych rzeczy znalezionych w domu. O odpowiedzi poproszę na kolejnej lekcji.
21.12.2020
Temat: Podsumowanie semestru I z techniki w kl. 5.
14.12.2020
Temat: Cenny surowiec – drewno, cz. 2.
Dziś poznamy materiały drewnopochodne oraz ich właściwości. Dowiemy się, jakie narzędzia służą do obróbki drewna i jak dbać o wyroby z drewna.
ZADANIE: Bardzo proszę, aby do przyszłego poniedziałku, każdy uczeń z kl. 5 wykonał i przesłał mi, w formie zdjęcia, 3 różne bombki. Proszę korzystać z poniższych wzorów i wskazówek.
07.12.2020
Temat: Cenny surowiec – drewno.
Na dzisiejszej lekcji poznacie odpowiedzi na następujące pytania: Co to jest drewno? Jak się je przetwarza? Jakie są najczęściej spotykane gatunki drewna? Z pewnością wiele z Was potrafi już odpowiedzieć na te pytania, ponieważ zna bardzo dobrze najpopularniejszy surowiec z jakim człowiek pracuje od wielu wieków.
Drewno to surowiec otrzymywany ze ściętych drzew.
- *do wyboru
Klikajac w poniższy link, możecie zobaczyć lekcję dotyczącą drewna.:
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,technika-lekcja-1-13052020,47793394
Praca domowa na ocenę (str. 24 w podręczniku):
30.11.2020
Temat: To takie proste! – Pokrowiec na telefon. cz. 2.
Na Wasze pokrowce i opisy procesu powstawania torebki czekam do środy (2 grudnia).
23.11.2020
Temat: To takie proste! – Pokrowiec na telefon.
Może się zdarzyć, że będziecie musieli sami naprawić ubranie – zszyć rozprutą koszulę lub przyszyć guzik. Aby to zrobić, przyda się Wam znajomość ściegów, które są różnymi sposobami łączenia tkanin, za pomocą igły i nitki, a także ich zdobienia.
Bardzo proszę, żeby każdy z Was na kolejna lekcję miał wykonany etap drugi pracy.
16.11.2020
Temat: Od włókna do ubrania, cz. II.
Konserwacja odzieży w dużym stopniu przedłuża jej ładny wygląd. Składają się na nią: pranie, czyszczenie, suszenie i prasowanie. Przeanalizuj poniższe symbole, widoczne na metkach odzieżowych. Ich prawidłowe odczytania znacznie ułatwia odpowiednią konserwację ubrań.
- Wykonaj poniższe ćwiczenie w zeszycie.
- W zeszycie zapisz właściwe rozwiązanie zadania.
UWAGA: Na kolejną lekcję będziemy potrzebowali: kawałka materiału o wymiarach 10 x 30 cm, sznurka lub tasiemki o długości 50 – 100 cm, miarki krawieckiej, nożyc, igieł (cienkiej i grubej), kolorowej muliny, nici, kredki krawieckiej lub kawałka mydła, guzików, rzepa, korali i naszywek.
09.11.2020
Temat: Od włókna do ubrania.
Dziś zajmiemy się tematem powstawania i konserwowania wyrobów odzieżowych. Jak zapewne wiesz, ubrania powstają z tkanin, a te z kolei z włókien. Otwórzcie podręcznik na stronie 14 i przeczytajcie pierwszy paragraf na stronie, dotyczący rodzajów włókien.
Jak już zauważyliście , włókna mogą być pochodzenia naturalnego lub chemicznego, co ilustruje poniższy graf.
Zastanówcie się teraz, w jaki sposób można dbać o ubrania, aby zachowały atrakcyjny wygląd? Zanotujcie swoje trzy pomysły w zeszycie.
Odejdźcie na chwilę od komputera i przynieście jakieś ubranie, którego używacie na co dzień. Popatrzcie na metkę – jest wykonane z włókien pochodzenia naturalnego, czy chemicznego?
Popatrzmy teraz na str. 15 w podręczniku i spróbujmy znaleźć odpowiedz na pytanie: jakie są rodzaje materiałów włókienniczych?
Już wiecie, że to tkanina i dzianina. Zapiszcie w zeszycie te dwie definicje:
tkanina – wytwarza się ją na maszynie zwanej krosnem.
dzianina – jest robiona ręcznie – na drutach lub szydełku – albo produkowana na maszynach dziewiarskich.
Przyjrzyjcie się ubraniom, które macie w tym momencie na sobie. Są z tkaniny, czy z dzianiny? A może z połączenia tych dwóch rodzajów materiałów włókienniczych?