kl. 7c – 13.05.2021r.

kl. 7b – 13.05.2021r.

Temat: Projekt artystyczno – edukacyjny – minimalizm.

Wyznaczona grupa prezentuje na lekcji pokaz multimedialny – minimalizm.

kl. 7a – 14.05.2021r.

Temat: Projekt artystyczno – edukacyjny – op-art.

Wyznaczona grupa prezentuje na lekcji pokaz multimedialny –

Do zobaczenia na lekcji online.

——————————————————————————————-

 kl.7b – 06.05.2021r.

kl.7c – 06.05.2021r.

Temat: Projekt artystyczno – edukacyjny – land-art.

Wyznaczone grupy prezentują na lekcji pokaz multimedialny – land-art.

Do zobaczenia na lekcji online.

————————————————————————————————-

Kl.7c – 29.04.2021r.

 Kl.7b – 29.04.2021r.

 Kl.7a – 07.05.2021r.

Temat: Projekt artystyczno – edukacyjny – konceptualizm.

Wyznaczone grupy prezentują na lekcji pokaz multimedialny – konceptualizm.

Do zobaczenia na lekcji online.

———————————————————————————————

Kl.7c – 22.04.2021r.

Kl.7b – 22.04.2021r.

Kl.7a – 23.04.2021r.

Temat: Projekt artystyczno – edukacyjny – postmodernizm.

Wyznaczone grupy prezentują na lekcji pokaz multimedialny – postmodernizm.

Do zobaczenia na lekcji online.

———————————————————————————————

Kl.7c – 15.04.2021r.

Kl.7b – 15.04.2021r.

Kl.7a – 16.04.2021r.

Temat: Projekt artystyczno – edukacyjny – pop art.

Wyznaczone grupy (wiadomość została wysłana na mobidziennik) prezentują na lekcji pokaz multimedialny – pop-art.

Do zobaczenia na lekcji online.

—————————————————————————————————————

Kl.7c – 08.04.2021r.

Kl.7b – 08.04.2021r.

Kl.7a – 09.04.2021r.

Temat: Picture book – książka obrazkowa.

  1. Lekcja z epodręcznika – odnośnik poniżej—>

https://epodreczniki.pl/a/picture-book—ksiazka-obrazowa/DAu5sJhbc

2. Zadanie, zostanie omówione na lekcji online – termin 21.04.2021r.

Podejmij próbę stworzenia własnej kompozycji, w której połączysz tekst z obrazem. Może to być cytat znanej osoby lub Twój ulubiony fragment z książki, uzupełniony o grafikę. Pamiętaj, by zarówno grafika jak i słowo tworzyły spójną, czytelną i estetyczną wizualnie całość.
Inspiracji poszukaj w pracach artystów omówionych podczas lekcji. Pracę możesz wykonać technikami tradycyjnymi lub w dowolnym programie graficznym.

——————————————————————————————————————–

Kl.7c – 25.03.2021r.

Kl.7b – 25.03.2021r.

Kl.7a – 26.03.2021r.

Temat: Stroiki wiosenne i Wielkanocne.

  1. Cała lekcja plastyki na filmie:

2. Na dziś to wszystko.  Mam nadzieję, że jest to dla Was inspiracja do wykonania świątecznych dekoracji.

———————————————————————————————————-

Kl.7c – 18.03.2021r.

Kl.7b – 18.03.2021r.

Kl.7a – 19.03.2021r.

Temat: Czysta abstrakcja.

  1. Cała lekcja plastyki na filmie:

2. Praca plastyczna wg opisu na filmie – zadanie dla chętnych.

—————————————————————————————–

Kl.7c – 11.03.2021r.

Kl.7b – 11.03.2021r.

Kl.7a – 12.03.2021r.

Temat:  Jestem odbiorcą dzieł sztuki nowych mediów.

  1. Lekcja z podręcznika  – Do Dzieła! Str. 57.
  2. Czy działa sztuki nowych mediów można przechowywać w muzeum?

3. Interaktywność w sztuce:

4.     Samoobsługowe muzeum:

5. Wirtualna rzeczywistość wkracza do muzeów:

https://www.youtube.com/watch?v=jBOL5yakREA&t=51s https://www.youtube.com/watch?v=F1eLeIocAcU&t=209s

6. InterARTywnie portal o sztuce nowych mediów. Podsumowanie naszej lekcji znajdziecie tu – dla zainteresowanych.

7. Na dziś to wszystko, proszę uzupełniać zaległe prace plastyczne.

——————————————————————————————–

Kl.7c – 04.03.2021r.

Kl.7b – 04.03.2021r.

Kl.7a – 05.03.2021r.

Temat: Narzędzia i techniki sztuki nowych mediów.

  1. Link do prezentacji: lekcja online.

https://slideplayer.pl/slide/400395/ – dla zainteresowanych.

  1. Podręcznik do plastyki –  Do Dzieła! str. 55
  2. Praca plastyczna:
  3. Podręcznik do plastyki „Do Dzieła!” – ćw. 3 str. 59.
  4. Praca na ocenę. Termin do kolejnej lekcji plastyki – 12.03.2021r.
  5. Zrób zdjęcie, wyślij na mobidziennik.

——————————————————————————————————————–

Kl.7a – 25.02.2021r.

Kl.7c – 26.02.2021r.

 Kl.7b – 26.02.2021r.

Temat: Nowe media w sztuce.

Sztuka nowych mediów. Przykłady:

Link do lekcji – Nowe media. Sztuka multimedialna – epodręczniki.pl. – omówiona zostanie na lekcji online.

https://epodreczniki.pl/a/nowe-media-sztuka-multimedialna/Dwz1UyfxN

Praca plastyczna:

Podręcznik do plastyki „Do Dzieła!” Ćw. 1 str. 59.

Praca na ocenę. Termin do kolejnej lekcji plastyki – 26.02.2021r. Zrób zdjęcie, wyślij na mobidziennik.

——————————————————————————————————–

Kl.7a – 18.02.2021r.

Kl.7c – 19.02.2021r.

 Kl.7b – 19.02.2021r.

Temat: Performance inaczej wykonanie.

Witajcie.

Dzisiaj poruszymy dość trudny i jednocześnie kontrowersyjny temat – performance.

Performance jest dziedziną sztuki, którą ciężko sprecyzować.

Performance (ang. ‘wykonanie’ [czyt. performens]) jest podobny do happeningu – artysta występuje przed publicznością, prezentując swe działania artystyczne.
Widzowie są jednak biernymi obserwatorami – nie biorą udziału w działaniach artysty.

Performance możemy porównać do swego rodzaju przedstawienia teatralnego.

Artysta występujący przed publiczności jest zarówno twórcą, jak i materią sztuki. 

W wielkim skrócie to forma sztuki żywej.

Elementem performance może być właściwie każdy przedmiot, obiekt, pojęcie lub temat wskazany czy zasugerowany przez artystę w trakcie wystąpienia.


Performance uważany jest za sztukę żywą rozumianą na dwa sposoby: 

  • z jednej strony jako osobisty, personalny pokaz artysty przed publicznością i bezpośredni z nią kontakt; 
  • z drugiej strony jako sprzeciw wobec tego stosowanych przepisów, norm, zasad, zwyczajów.

Performance swe korzenie zawdzięcza tradycji malarstwa gestu Jacksona Pollocka, który wyeksponował akt malowania, sam proces malarski, co później rozwinęli jego następcy usuwając płótno, w w miejsce dzieła jako rezultatu twórczego umieścili sam proces tworzenia nieowocujący żadnym materialny dziełem sztuki. Obecnie jedyną namacalną pozostałością z przedstawienia jest materiał filmowy i fotograficzny.

„Akt malowania” Jackson  Pollock

Słynnym performerem był Joseph Beuys, który w 1974 roku wystawił słynny prowokacyjny spektakl w Nowym Jorku p.t. „Lubię Amerykę, Ameryka lubi mnie”.

Performance dąży do zaskoczenia i poruszenia publiczności. To przedstawienia wysoce kontrowersyjne. Bardzo często wykorzystuje się też elementy ludzkiej seksualności – nagości w kontekście erotyki.

Obecnie tą formę sztuki uprawia artysta Alastair MacLennan, który sam mówi: „Sztuka to demonstrowane łączenie i rozładowywanie konfliktów w działaniu, czy to duchowym, religijnym, politycznym, osobistym, społecznym czy kulturalnym. Uzdrawiać to scalać”

Charakterystyczne od lat siedemdziesiątych są jego wielogodzinne wystąpienia (nawet 144 godzin, zwykle artysta nic nie jadł i nie spał przez cały czas ich trwania)

Pojęcie performance po raz pierwszy w Polsce zaistniało w roku 1978 na festiwalu sztuki performance p.t. „IAM. International Artists Meeting”. Festiwal ten został zorganizowany przez Henryka Gajewskiego w studenckiej Galerii Riviera-Remont w Warszawie. 

Galeria prezentowała twórców polskich i zagranicznych, wydawała publikacje, organizowała międzynarodowe konferencje i działania wychodzące poza oficjalne ramy sztuki.

Galeria zorganizowała Międzynarodowe Spotkania Artystów ,w ramach których odbyły się pokazy sztuki performance, warsztaty i wykłady dotyczące tego zagadnienia. Do współpracy zaproszono około 50 artystów z Czechosłowacji, Węgier, Holandii, NRD, Francji, Włoch, Szwecji, Anglii, Belgii, Kanady, USA, Kolumbii, Meksyku, Japonii i 26 z Polski. Swój udział zapowiedzieli tacy twórcy jak: Peter Stembera, Joseph Beyus, Yoko Ono, Alison Knowles, Ulisess Carrion i wielu innych.

Jednym z nielicznych materiałów „I am”, poza artykułami w prasie studenckiej, była wydana w 1984 roku książka pt. „Performance”

———————————————————————————————————–

Kl.7a – 12.02.2021r.

Kl.7c – 11.02.2021r.

 Kl.7b – 11.02.2021r.

Temat: Happening – jest akcja będzie reakcja.

Dziś przedstawiamy Wam bardzo żywiołową dziedzinę sztuki, czyli happening.

Lekcja zostanie szczegółowo omówiona na zajęciach online.

———————————————————————————————————

Kl.7a – 05.02.2021r.

Kl.7c – 04.02.2021r.

 Kl.7b – 04.02.2021r.

TEMAT: Op-art sztuka dla oka.

Witajcie,

Dzisiejsza lekcja na pewno przypadnie do gustu osobom, które lubią figury geometryczne oraz złudzenie optyczne, czyli błędną interpretację obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Prościej mówiąc, co innego widzimy, a co innego podpowiada nam mózg.

Czym jest więc Op-art?

Jest to kierunek w malarstwie, grafice, modzie i sztuce użytkowej, który ma oddziaływać na oko odbiorcy, a nie na jego emocje.

Przyjrzyjcie się poniższym zdjęciom i zastanówcie się: Jakie emocje Wam towarzyszą?

Artyści stosują kombinacje linii dające geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, fakturalne. Wszystkie te zabiegi dają poczucie głębi i ruchu na obrazie.

Op-art rozwinął się w latach 50 i 60 XX wieku. Stworzona praca składa się z często powtarzających się wzorów geometrycznych przypominających figury przesuwające się jak w kalejdoskopie. Widzowie są wciągnięci w grę złudzeń i trójwymiarowości prowadzą  oko wzdłuż przecinających się linii.

Op – art z powodu swojej matematycznej natury często tworzony jest przy pomocy komputera, a zadaniem artysty jest zdezorientowanie lub zaskoczenie ludzkiego oka.

Op-art zawdzięczamy FUTURYSTOM i KUBISTOM.

Futuryści już w początkach XX wieku oszałamiali widzów wyrazistymi geometrycznymi plamami barwnymi, zaś Kubiści uproszczali rzeczywistość do postaci brył geometrycznych.


Umberto Boccini, Ulica wchodzi do domu

Pionierem op-artu jest Węgier VIKTOR VASARELY, który pierwsze eksperymenty z geometryczną abstrakcją poczynił w latach 30. Artysta ten, opierając swoje prace na iluzjach optycznych, nie tyle chciał oszukiwać oko odbiorcy, ile pokazywać, jak w akcie postrzegania konstytuuje się otaczająca nas rzeczywistość.

W jego pracach często można zaobserwować fosforyzujące barwy, które dodatkowo tworzą efekt migotania.

Czołową przedstawicielką op-artu była również brytyjska malarka Bridget Riley, której ulubionym motywem były faliste linie, które jakby wciągały nas w obraz. Jej czarno-białe lub pastelowe okręgi  zaś przypominają rysunki z podręczników psychologii, których zadaniem jest ukazanie ograniczenia ludzkiego postrzegania.

        OP-ART każe nam zadać sobie pytanie, czy mamy rzeczywiście zaufać temu, co widzimy w galerii sztuki? 

Polską twórczynią op-artu jest Janina Węgrzynowska – malarka tworząca obrazy przestrzenne i ilustracje. Jej malarstwo przedstawia złudzenie ruchu brył.

      Op – art. tworzył również holenderski malarz i grafik Maurits Cornelis Escher. Jego prace znane są na całym świecie. Artysta ten zasłynął przede wszystkim jako grafik, który w swoich pracach wykorzystywał logikę matematyczną oraz podział plastyczny.

                  Fascynacją Eschera są złudzenia optyczne. Posługuje się on cierpliwą i precyzyjną kreską, wprowadza nas w świat metamorfozy i odbić lustrzanych.
Jego czarno-białe rysunki przedstawiają świat widziany z kilku perspektyw jednocześnie z załamującymi się wymiarami i walczącym ze sobą poziomem i pionem.
Widz nigdy nie wie, co jest ścianą, a co sufitem, co jest wypukłością, czy dany kształt jest skrzydłem ptaka, czy ludzką ręką.

MC Escher Względność”

A teraz spójrzcie na poniższe animacje przedstawiające odtworzony rysunek MC Eschera „Względność” pokazany w 3D oraz w stereoskopowym anaglifie 3D.

Jeszcze jedna animacja litografii tego samego autora (M.C. Eschera) „Względność” jako nieskończonej pętli.

Nie wiemy jak Wam, ale nam strasznie podobają się powyższe animacje. Nie mogłyśmy się oprzeć, żeby Wam ich nie pokazać. Tak w ramach ciekawostki zdradzimy, że jest ich jeszcze kilka, ale nie chcemy Was zbytnio obciążać.  Po obejrzeniu ostatniego filmiku trudno jest bowiem dojść do siebie – takie wywołuje on silne emocje.

            Op-art to nie tylko malarstwo, rysunki i grafika komputerowa. Op-art to również sztuka natury. Piękne ogrody inspirowane sztuką op-artu tworzył Francois Abelanet. Jeden z nich powstał w Paryżu z okazji odbywającej się tam wystawy poświęconej miejskim drzewom.

             Ogród ten ma 100m, a nad jego powstaniem pracowało ok. 90 ogrodników przez 5 dni. Zobaczcie jak on wygląda

Tutaj z kolei zobaczycie etapy jego powstawania.


Praca plastyczna na ocenę:

Wykonajcie pracę zgodnie z instrukcją zamieszczoną na filmie.

POWODZENIA

—————————————————————————————————————–

Projekt edukacyjny:

od 10 do 12 slajdów,  pokaz multimedialny opisujący wybraną przez grupę nową formę sztuki:

– pop-art

– postmodernizm

– konceptualizm

– minimalizm

– land art.

Co powinno zawierać:

Informacje ogólne, najważniejsi  twórcy, przedstawiciele,  przykłady twórczości.

Praca podpisana przez kogo została wykonana.

Termin do 28 lutego 2021r.

Prezentacja przez grupę (mam nadzieją, że w szkole 🙂 )

 5 grup –  po 4 lub 3 osoby w grupie, wychodzi po 3 – 4 slajdy na osobę — to zależy od klasy, w kl.7a, 7b po 4 osoby w 5 grupach.

7 B – LIDERZY

7C – CZEKAM NA PROPOZYCJE PODZIAŁU

7A – CZEKAM NA PROPOZYCJE PODZIAŁU

——————————————————————————————————————–

  Kl. 7a – 29.01.2021r.

  Kl. 7c – 28.01.2021r.

  Kl. 7b – 28.01.2021r.

Temat: Nowe formy dzieł a wybrane nurty w sztuce współczesnej.

Celem dzisiejszych zajęć jest poznanie pojęć z zakresu sztuki współczesnej takich jak:

– pop-art

– postmodernizm

– konceptualizm

– minimalizm

– land art

  1. Różnorodność dzieł i ich nietypowy, zaskakujący wygląd to efekt pojawienia się w sztuce współczesnej wielu nowych kierunków, czasem ze sobą powiązanych, a czasem bardzo odmiennych.

Pop-art i postmodernizm to nurty, których dzieła często wyglądają jak produkty kultury masowej. Niektóre z nich powstały w wyniku użycia metod seryjnej produkcji, są kolorowe, ozdobne, humorystyczne, niekiedy dziwne i zaskakujące. Czasami przypominają przedmioty codziennego użytku.

Pop-art to kierunek, którego twórcy czerpali inspiracje z reklamy, prasy, komiksu, telewizji, kina. W swoich pracach ukazywali zwielokrotnione symbole kultury popularne j- zarówno gwiazdy kina, jak i przedmioty. Często też tworzyli dzieła przypominające produkty codziennego użytku lub zastępowali nimi dzieła.

Postmodernizm (od lat 60.XX wieku), charakteryzuje się między innymi zatarciem granic między kulturą wysoką a popularną, traktowaniem kultury jako zabawy i odrzuceniem kryterium oryginalności. Artyści tego nurtu lub przekształcają inne style i dzieła, a także poddają w wątpliwość uniwersalność norm i wartości estetycznych.

Przyjrzyj się rzeźbie Jeffa Koons pt.”Tulipan

Prace artystów związanych z konceptualizmem i minimalizmem wyróżniają się formami skromnymi i surowymi.

Konceptualizm – kierunek w sztuce lat 60 i 70 XX wieku, w którym idea lub pomysł, będące podstawą do stworzenia dzieła, mają większe znaczenie niż samo dzieło.

Praca pt: ,,Jedno i trzy krzesła”, Josepha Kosutha.

Minimalizm to kierunek , w którym koncepcje artystów przekazywane są w oszczędnej formie. Obrazy, rzeźby, instalacje lub inne formy dzieł są najczęściej jednokolorowe, ograniczone do kilku geometrycznych kształtów oraz wykonane z jednego tworzywa.

Przykładem pracy w tym kierunku jest dzieło Richarda Serra pt: ,,Kwestia czasu”.

Land art (sztuka ziemi) to kierunek , w której artyści tworzą konstrukcje wielkich rozmiarów w środowisku naturalnym posługując się ziemią, kamieniami lub tworzywami sztucznymi.

Obejrzyj przykład land artu Christo i Jeanne-Claude „Otoczone wyspy”.

Teraz proszę obejrzyjcie wykład przybliżający zagadnienia sztuki współczesnej, pt: ,,Nurty i kierunki w sztuce współczesnej”.

Film trwa 26 min.

Praca domowa zostanie omówiona na lekcji online.

———————————————————————————————————-

Kl. 7a – 22.01.2021r.

Kl. 7c – 21 .01.2021r.

 Kl. 7b -21 .01.2021r.

Temat: Instalacja jako nowa forma dzieł plastycznych.

—————————————————————————————————————–

Kl. 7a -18 .12.2020r.

KL. 7c – 17.12.2020r.

 Kl. 7b -17.12.2020r.

Temat: Rysunki 3d – choinka bożonarodzeniowa.

Plastyka w sieci prezentuje dla was super pomysły na święta, które możecie wykonać sami np. dekorując stół wigilijny lub dom.

Praca domowa: Cieszyć się świętami, czekać na prezenty i wykorzystać pomysły plastyczne przedstawione powyżej do dekoracji świątecznych stołów oraz pomagać rodzicom w przygotowaniach… 🙂

Dla Was i dla całych Waszych rodzin.

Pozdrowienia K.Olszewska. Do zobaczenia po feriach.

———————————————————————————————————-

Kl. 7a – 11.12.2020r.

KL. 7c – 10.12.2020r.

 Kl. 7b – 10.12.2020r.

Temat:  Asamblaż  czyli kolaż w 3D.

Obejrzyj…

——————————————————————————————————————–

KL. 7c – 03.11.2020r.

Kl. 7b – 03.11.2020r.

Kl. 7a – 04.11.2020r.

Temat: Typy kompozycji kadru filmowego.

  1. Rola kadru

Przyglądając się kadrom filmowym – pojedyncza klatka filmowa -, widzimy bohaterów w różnej odległości od kamery. Na ekranie możemy zobaczyć ich z daleka, w otoczeniu pejzażu. Czasem zostaje ukazana jedynie twarz postaci, wtedy widoczne są emocje, które przeżywa bohater. Filmowanie postaci w różnej odległości od kamery pomaga opowiedzieć historię za pomocą obrazu i wzbogaca film pod względem artystycznym.

W zależności od odległości filmowanego obiektu od kamery wyróżniamy różne plany filmowe – sposób komponowania filmowego obrazu. W zależności od odległości filmowanego obiektu wyróżniamy różne rodzaje planów filmowych, takie jak: plan ogólny, plan pełny, plan amerykański, plan średni, półzbliżenie, zbliżenie., na przykład:

  • plan ogólny – pozwala na przedstawienie pełnego obrazu miejsca akcji, z rozbudowanym tłem; w tym planie bohaterowie są wkomponowani w plener – rozpoznajemy ich sylwetki, ale szczegóły są mało czytelne,
  • plan pełny – wycinek planu ogólnego, w którym mieści się cała postać bohatera i część dekoracji; tło nadal jest ważne, ale uwaga czytelnika skupia się na bohaterach,
  • plan średni – ukazuje postać do kolan, dzięki czemu widzowie widzą detale postaci, np. elementy ubioru, mogą także lepiej śledzić wzajemne relacje między bohaterami; tło staje się mało istotne,
  • półzbliżenie – w kadrze bohater jest pokazany od klatki piersiowej w górę – twarz postaci zaczyna dominować,
  • zbliżenie – zbliżenie – twarz bohatera wypełnia większą część kadru, co umożliwia szybkie odczytanie jego emocji.
  • Podręcznik str. 32-34 – przeczytaj
  • Co to jest plakat i jaką rolę pełni.

Plakat to forma grafiki użytkowej. Może być interpretowany jako samodzielne dzieło sztuki, ale pełni też funkcję użytkową, co oznacza, że poza walorami artystycznymi, przekazuje różne informacje lub służy reklamie. W plakacie autor w prosty, graficzny sposób, za pomocą umownych znaków, często przy użyciu metafory informuje np. o sztuce teatralnej, filmie czy sygnalizuje problem społeczny.

  • Zadanie plastyczne na ocenę – ćwiczenie 3 strona 35. –zadanie do wykonania do 18.12.2020r.

——————————————————————————————————–

KL. 7c – 26.11.2020r.

Kl. 7b – 26.11.2020r.

Kl. 7a – 27.11.2020r.

Temat: Film sztuka ruchomego obrazu – gatunki.

  1. Na co zwrócić uwagę, oglądając film?
  • 2. Informacje o odmianach filmów i gatunkach filmowych

Ze względu na treść, sposób ukazywania rzeczywistości i technikę wykonania wyróżnia się filmy fabularne (prezentujące fikcyjne opowieści), dokumentalne i reportaże (ukazujące problemy realnego świata), eksperymentalne (np. tworzone przez artystów) i animowane.

Biorąc pod uwagę czas trwania, mówi się o filmach krótkometrażowych (do 22 minut)i pełnometrażowych (powyżej 55 minut). Uwzględniając cele twórców i przeznaczenie filmów, można wyróżnić dwa nurty.

Kino komercyjne, masowe, popularne, dąży do zapewnienia widzom rozrywki. Natomiast w kinie autorskim, artystycznym najważniejsza jest wizja reżysera i jego indywidualny sposób prowadzenia filmowej opowieści. Sposób ukazania tematu, symbole czy refleksje autora są często istotniejsze niż historia czy akcja.

Podział filmów fabularnych na gatunki ma swoje źródło w teatrze, od którego kino w swoich początkach uczyło się opowiadać historie. To z teatru pochodzą dramat i komedia, a z opery wywodzi się musical.

W pełni samodzielne gatunki filmowe ukształtowały się w latach 50. XX w. w amerykańskim kinie klasycznym w Hollywood. Udoskonalono wówczas formę komedii i dramatu, stworzono też western, film przygodowy i gangsterski, horror oraz film grozy. W późniejszych czasach wykształciły się takie gatunki, jak: kryminał, kino akcji, thriller [czyt.: triler], science-fiction [czyt.: sajens fikszyn], fantasy [czyt.: fantazy] oraz kino katastroficzne. Współcześnie powszechnym zjawiskiem są dzieła filmowe łączące cechy kilku różnych gatunków, mówi się też o końcu epoki kina gatunkowego.

  • 3 . E – podręcznik  – film lekcja on-lina.
(Film Macieja Rudzina  –  animacja)
      Ludzie od zawsze marzyli, by ożywić tworzone przez siebie obrazy. Jeszcze przed epoką kina powstawały rozmaite urządzenia, które stwarzały wrażenie ruchu narysowanych postaci i zwierząt. Niektóre z nich działały na prostej zasadzie, jak np. taumatrop –  (wynalazek Johna Parisa z 1826 roku, umożliwiający wytworzenie wrażenia ruchu poprzez szybki obrót umieszczonego na sznurku krążka, zawierającego po obu stronach rysunki. Podczas obrotu obserwator widzi naraz dwa zlewające się obrazy.)
  • 4. Animacja (z łac. animatio, czyli dusza, życie) oznacza ożywienie.

Obrazy umiejętnie wprawione w ruch dają iluzję życia. Dzieła klasyczne – malarskie, rzeźba, grafika, są statyczne, nie ruszają się. Natomiast film składa się z wielu obrazów wyświetlanych w odpowiednim tempie. Animacja ma więc określoną długość i trwa w czasie.

Za początek kinematografii animowanej w powojennej Polsce przyjmuje się baśń lalkową Za króla Krakusa z 1947 roku, zrealizowaną przez Zenona Wasilewskiego. Wydarzenie to zainicjowało powstanie w Łodzi Studia Filmowego Semafor – początkowo funkcjonującego pod nazwą Studio Filmów Kukiełkowych Filmu Polskiego. W 1960 roku zmieniono nazwę wytwórni na Studio Małych Form Filmowych Se‑ma‑for. Od tego czasu powstawały tam takie seriale, jak: lalkowe, np. Przygody Misia Colargola, Miś Uszatek, Mały Pingwin Pik‑Pok, Opowiadania Muminków, rysunkowe, np. Zaczarowany ołówek, Przygody kota Filemona, Przygód kilka wróbla Ćwirka, plastelinowe Plastelinki.

W 1947 roku powstało także w Katowicach Eksperymentalne Studio Filmów Rysunkowych, przeniesione następnie do Wisły i Bielska‑Białej. Do dnia dzisiejszego w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych powstają filmy dla dzieci i dorosłych. Do najbardziej znanych dziecięcych produkcji należą filmy rysunkowe z lat 1960‑1990, takie jak: Bolek i Lolek, Reksio, Gąska Balbinka, Wyprawa Profesora Gąbki, Kangurek Hip‑Hop, Plastusiowy Pamiętnik, Koziołek Matołek.

Należy jednak pamiętać, że pionierem animowanego filmu lalkowego na świecie był inny artysta polskiego pochodzenia – Władysław Starewicz, który w 1912 roku w Kownie na Litwie (należącej wówczas do Cesarstwa Rosyjskiego) stworzył pierwszy w dziejach kina animowany film lalkowy Piękna Lukanida. W animacji aktorzy zastąpieni zostali żukami, wcielającymi się w zaczerpnięte z mitologii greckiej postacie Heleny i Parysa.

  • 5. Film animowany jest złożoną dziedziną sztuki. O charakterze animacji świadczy także ścieżka dźwiękowa: dialogi, dźwięki i muzyka. Ponadto każdy artysta animator tworzy animacje niepowtarzalne pod względem stylu. Najbardziej artystycznymi filmami są animacje autorskie, czyli takie, w których artysta sam tworzy scenariusz, scenografię, jest reżyserem i animatorem.

——————————————————————————————————

KL. 7c – 19.11.2020r.

Kl. 7b – 19.11.2020r.

Kl. 7a – 20.11.2020r.

Temat: Film – jako dzieło sztuki.

  1. Co to jest film?

Film na pierwszy rzut oka wydaje się tylko ciągiem obrazów i dźwięków, za pośrednictwem, których opowiadana jest pewna historia. Widzimy grających aktorów, słyszymy muzykę i dźwięki — to jednak wierzchołek góry lodowej. Oglądając film, patrzymy na efekt długotrwałych i skomplikowanych prac wielu osób.

Opowieść przedstawiona w filmie jest zasługą scenarzysty, który ją wymyślił i opisał w scenariuszu. Ta osoba odpowiada zarówno za wielobarwność sylwetek bohaterów, konstrukcję poszczególnych scen, jak i za budowę całego filmu.

Zdarza się, że z pracą scenarzysty myli się dokonania aktorów: to scenarzysta sprawia, że losy jakiejś postaci są zabawne, dramatyczne czy pouczające. Zadaniem aktora jest jak najbardziej przekonujące i naturalne ich przedstawienie.

Panuje przekonanie, że reżyser to najważniejsza osoba na planie. Faktem jest, że uznani reżyserzy i twórcy kina autorskiego często są jednocześnie autorami scenariuszy i w bardzo dużym stopniu odpowiadają za kształt filmu, np. biorą czynny udział w postprodukcji filmu (montaż, udźwiękowienie, efekty). Nie zawsze jednak tak się dzieje. Rola reżysera czasem ogranicza się do panowania nad pracą aktorów, scenografów, wizażystów i operatorów kamer na planie — reżyser udziela im wskazówek, jak mają przedstawiać poszczególne sceny.

W przypadku wielkich, komercyjnych przedsięwzięć, mających na celu przyciągnięcie masowego odbiorcy, producent okazuje się dużo ważniejszy od reżysera. Producent dysponuje środkami finansowymi do realizacji filmu i zależy mu na tym, aby jak najlepiej się on sprzedał. Panuje, zatem nad reżyserią i scenariuszem, starając się, aby widz wyszedł z kina zadowolony.

2. Współczesny film.

Współczesne filmy (zwłaszcza te najbardziej kasowe) kręcone są dosyć szybko w porównaniu do czasochłonności procesu postprodukcji, który muszą przejść. Materiał filmowy, dostarczony przez operatorów i dźwiękowców, trafia w ręce montażystów, którzy odpowiednio go selekcjonują oraz zestawiają. Dodawana jest skomponowana i nagrana muzyka. Grupy grafików opracowują efekty specjalne, które często obejmują dużą część odbieranego przez widza obrazu.

Jakość pracy wszystkich tych osób wpływa na to, czy film podoba się nam, czy nie? Ich znaczenie różni się jednak w zależności od filmu. Reżyserzy i producenci stawiają sobie różne cele, jeśli chodzi o efekt końcowy, dlatego czasami niektóre funkcje na planie — np. oświetleniowiec czy charakteryzator — nabierają szczególnego znaczenia.

3. Jak powstaje film?

4. Jeden film to wysiłek wielu osób.

5. W tworzeniu filmu bierze udział bardzo wiele osób. Najważniejsze z nich to:

Scenarzysta — autor scenariusza, czyli zapisu przebiegu historii opowiadanej w filmie, rozmów pomiędzy postaciami oraz opisu poszczególnych scen.

Aktor — osoba odgrywająca rolę; wciela się w jednego z bohaterów scenariusza.

Operator kamery — odpowiada za piękno filmu, kształt obrazu i uchwycenie poszczególnych scen filmu za pomocą kamery.

Reżyser — nadzoruje pracę całej ekipy filmowej; daje aktorom wskazówki, jak mają grać poszczególne sceny, a operatorom, jak mają je kręcić.

Scenograf — przygotowuje scenografię, czyli buduje świat, w którym grają aktorzy.

Producent — osoba dysponująca pieniędzmi na wykonanie filmu i zarządzająca tworzeniem filmu.

Montażysta — specjalista, który składa fragmenty nakręconego filmu w jedną całość.

Specjalista od efektów specjalnych — grafik komputerowy, który dodaje do obrazu filmowego niezwykłe, widowiskowe, często fantastyczne elementy, takie jak wybuchy, statki kosmiczne, smoki.

Kompozytor — osoba odpowiedzialna za kompozycję muzyki i dźwięku do filmu.

Kostiumograf — osoba odpowiedzialna za to, w co ubrani są aktorzy na planie i jak wyglądają postaci.

6. Historia filmu i kina (prezentacja)

https://sites.google.com/site/michalax16/historia-filmu-i-kina-prezentacja

    Lekcja omówiona będzie na zajęciach online. Do zobaczenia.

——————————————————————————————————————–

KL. 7c – 12.11.2020r.

Kl. 7b – 12.11.2020r.

Kl. 7a – 13.11.2020r.

Temat: Analiza dzieła sztuki – fotografia

  1. Fotografię, tak jak obraz, rysunek czy grafikę, możemy opisać za pomocą języka sztuki. Podajemy tytuł fotografii i nazwisko twórcy,  jeśli są znane. Zwracamy uwagę na kompozycję zdjęcia, zastosowaną perspektywę, kolorystykę, kontrast, nasycenie barw, czyli ich walor i światłocień.
  2. Przykład:
  1. Ogólne zasady analizy dzieła sztuki:
  2. Nazwij dzieło sztuki autora i określ technikę wykonania (obraz , rzeźba, grafika, rysunek, fotografia, akwarela, obraz olejny)

3. Rozbierz obraz na elementy pierwsze, czyli na:

  • na pierwszym planie
  • na drugim planie
  • na dalszym planie
  • w tle… w głębi..
  • w rogach (w prawym górnym itd.)
  • kierunki

4. dominanta (element dominujący – wyróżniający, wokół którego tworzy się kompozycja)

5. Kontrasty na obrazie (miejsca jasne, ciemne, układ światła, cień) barwy, które dominują

6. Nastrój, jaki wywołuje dzieło

  • pogodny (radosny, ciepły)
  • ponury (przygnębiający, chłodny)
  • uroczysty (podniosły)
  • zwykły (codzienny)

7. Określ epokę i styl do którego pasuje to dzieło ( dzieło klasyczne, rokokowe, impresjonizm, symbolizm, abstrakcjonizm)

8. Określ temat obrazu – zwróć uwagę na ile tytuł wiąże się z tematem

9. Uwzględnij inne rodzaje opisów w zależności od tematu;

  • opis pejzażu
  • opis przedmiotu
  • opis postaci

10. Wyraź swoją opinię o dziele sztuki-jakie wrażenie na tobie robi, z czym Ci się kojarzy. Czy lubisz ten rodzaj sztuki, czy odpowiadają Ci barwy i kontrasty na tym obrazie – uzasadnij wybór fotografii.

Nie wszystkie zasady wykorzystamy do opisu naszej fotografii.

                     – szczegółowo lekcja omówiona będzie na zajęciach online.

                              Na dziś to wszystko. Pozdrawiam.

——————————————————————————————————————–

Kl. 7a – 06.11.2020r.

KL. 7c – 05.11.2020r.

 Kl. 7b – 05.11.2020r.

Temat: W pracowni fotografika.

Lekcja zostanie szczegółowo omówiona na zajęciach online.

—————————————————————————————————————-

KL. 7c – 26.10.2020r. – Zadanie plastyczne zostanie omówione na lekcji online 05.11.2020r.

Kl. 7a – 30.10.2020r.

Kl. 7b – 29.10.2020r.

Temat: Nowatorskie zastosowanie fotografii.

Materiał do pobrania poniżej

Zadanie plastyczne do 13 listopada 2020r.

Ćwiczenie 3 str. 26

Przygotuj własny cykl fotografii ukazujących jeden wybrany przez Ciebie temat. W każdym zdjęciu z serii skoncentruj się na innym środku wyrazu fotografii: zastosuj nietypowy kadr, zwróć uwagę na światłocień, dobierz kolorystyką przedmiotu.

——————————————————————————————————————–

 

Kategorie: 7A7B7C