26.04.2021

Temat: Elementy rysunku technicznego.

Praca domowa:

19.04.2021

Temat: Pismo techniczne, cz. 2.

Praca domowa: Proszę przepisać wszystkie litery i cyfry z powyższego obrazka. Jeśli ktoś chce sobie skrócić pracę, może pominąć małe litery (wtedy można otrzymać maksymalnie ocenę bdb).

12.04.2021

Temat: Pismo techniczne, cz. 1.

29.03.2021

Temat: Wielkanocne danie – praca wytwórcza.

Proszę o wykonanie miniaturowej potrawy wielkanocnej z papieru. Pracę można wysłać po 6 kwietnia.

Potrawy wielkanocne. Menu na Wielkanoc, które posmakuje każdemu [Ciasta,  sałatki, przystawki]
Wesołych Świąt Wielkanocnych! – Justyna Jakubowska

15.03.2021

Temat: Jak powstaje rysunek techniczny?

Dzisiejszy materiał omówiony jest w podręczniku na str. 48-49.

08.03.2021

Temat: To umiem! – Podsumowanie.

Zagadnienia do sprawdzianu:

  1. Co jest podstawowym surowcem z którego otrzymuje się papier?
  2. Jakie drzewa i inne rośliny wykorzystywane są do produkcji papieru?
  3. Z czego powstają materiały włókiennicze?
  4. Podział włókien.
  5. Co oznaczają symbole na metkach?
  6. Budowa pnia.
  7. Drzewa liściaste i iglaste (str. 23).
  8. Jakie są właściwości metali żelaznych?
  9. Czym różnią się właściwości metali i stopów metali?
  10. Rodzaje tworzyw sztucznych.
  11. Właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych.
  12. Zastosowanie materiałów kompozytowych.

01.03.2021

Temat: Powtórzenie wiadomości o materiałach.

22.02.2021

Temat: Materiały kompozytowe.

Kompozyty mają zastosowanie jako materiały konstrukcyjne w wielu dziedzinach techniki, m.in. w budownictwie (np. beton), w technice lotniczej i astronautyce (np. elementy samolotów, rakiet, sztucznych satelitów), w przemyśle środków transportu kołowego i szynowego (np. resory i zderzaki samochodowe, okładziny hamulcowe), w produkcji części maszyn, urządzeń i wyrobów sprzętu sportowego (np. łodzie, narty, tyczki, oszczepy).

Znalezione obrazy dla zapytania: materiały kompozytowe

Praca domowa: Proszę dokończyć i przesłać rysunek postaci, która używa/ma przy sobie jak najwięcej rzeczy wykonanych z materiałów kompozytowych.

Czas: tydzień

Temat: To takie proste! – Ekologiczny stworek.

Praca domowa: Proszę dokończyć Ekologicznego stworka i przesłać mi jego zdjęcie.

Czas: tydzień

08.02.2021

Temat: Powtórzenie poznanych wiadomości.

Praca domowa: Na kolejnej lekcji będziemy wykonywali ekologicznego stworka. Proszę o zgromadzenie odpowiednich materiałów.

18.01.2021

Temat: Wokół metali.

Jakie znacie zastosowanie metali? Podajcie trzy przykłady. Z pewnością moglibyście wymienić ich jeszcze więcej, ponieważ są one wykorzystywane w naszym codziennym życiu na każdym kroku.

Odpowiedzi: 1. stal, 2. żeliwo, 3. brąz, 4. mosiądz

Popatrzcie na poniższe grafy. Czy po ich analizie jesteście w stanie stwierdzić co różni metale od stopów metali?

Odpowiedź: Stopy metali są twardsze i bardziej wytrzymałe od metali.

Praca domowa: Zastanów się, czy wymienione przedmioty zawierają żelazo. Możesz to sprawdzić przykładając magnes do podobnych rzeczy znalezionych w domu. O odpowiedzi poproszę na kolejnej lekcji.

21.12.2020

Temat: Podsumowanie semestru I z techniki w kl. 5.

14.12.2020

Temat: Cenny surowiec – drewno, cz. 2.

Dziś poznamy materiały drewnopochodne oraz ich właściwości. Dowiemy się, jakie narzędzia służą do obróbki drewna i jak dbać o wyroby z drewna.

Narzędzia do pracy z drewnem

ZADANIE: Bardzo proszę, aby do przyszłego poniedziałku, każdy uczeń z kl. 5 wykonał i przesłał mi, w formie zdjęcia, 3 różne bombki. Proszę korzystać z poniższych wzorów i wskazówek.

07.12.2020

Temat: Cenny surowiec – drewno.

Na dzisiejszej lekcji poznacie odpowiedzi na następujące pytania: Co to jest drewno? Jak się je przetwarza? Jakie są najczęściej spotykane gatunki drewna? Z pewnością wiele z Was potrafi już odpowiedzieć na te pytania, ponieważ zna bardzo dobrze najpopularniejszy surowiec z jakim człowiek pracuje od wielu wieków.

Drewno to surowiec otrzymywany ze ściętych drzew.

Budowa drzewa – do zeszytu*
Przekrój pnia – do zeszytu*
  • *do wyboru

Klikajac w poniższy link, możecie zobaczyć lekcję dotyczącą drewna.:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,technika-lekcja-1-13052020,47793394

Praca domowa na ocenę (str. 24 w podręczniku):

Na Wasze prace czekam do następnego poniedziałku (14.12.2020)

30.11.2020

Temat: To takie proste! – Pokrowiec na telefon. cz. 2.

Na Wasze pokrowce i opisy procesu powstawania torebki czekam do środy (2 grudnia).

23.11.2020

Temat: To takie proste! – Pokrowiec na telefon.

Może się zdarzyć, że będziecie musieli sami naprawić ubranie – zszyć rozprutą koszulę lub przyszyć guzik. Aby to zrobić, przyda się Wam znajomość ściegów, które są różnymi sposobami łączenia tkanin, za pomocą igły i nitki, a także ich zdobienia.

Bardzo proszę, żeby każdy z Was na kolejna lekcję miał wykonany etap drugi pracy.

16.11.2020

Temat: Od włókna do ubrania, cz. II.

Konserwacja odzieży w dużym stopniu przedłuża jej ładny wygląd. Składają się na nią: pranie, czyszczenie, suszenie i prasowanie. Przeanalizuj poniższe symbole, widoczne na metkach odzieżowych. Ich prawidłowe odczytania znacznie ułatwia odpowiednią konserwację ubrań.

  • Wykonaj poniższe ćwiczenie w zeszycie.
  • W zeszycie zapisz właściwe rozwiązanie zadania.

UWAGA: Na kolejną lekcję będziemy potrzebowali: kawałka materiału o wymiarach 10 x 30 cm, sznurka lub tasiemki o długości 50 – 100 cm, miarki krawieckiej, nożyc, igieł (cienkiej i grubej), kolorowej muliny, nici, kredki krawieckiej lub kawałka mydła, guzików, rzepa, korali i naszywek.

09.11.2020

Temat: Od włókna do ubrania.

Dziś zajmiemy się tematem powstawania i konserwowania wyrobów odzieżowych. Jak zapewne wiesz, ubrania powstają z tkanin, a te z kolei z włókien. Otwórzcie podręcznik na stronie 14 i przeczytajcie pierwszy paragraf na stronie, dotyczący rodzajów włókien.

Jak już zauważyliście , włókna mogą być pochodzenia naturalnego lub chemicznego, co ilustruje poniższy graf.

Przerysujcie przedstawiony graf do zeszytu. Nie trzeba dodawać obrazków.

Zastanówcie się teraz, w jaki sposób można dbać o ubrania, aby zachowały atrakcyjny wygląd? Zanotujcie swoje trzy pomysły w zeszycie.

Odejdźcie na chwilę od komputera i przynieście jakieś ubranie, którego używacie na co dzień. Popatrzcie na metkę – jest wykonane z włókien pochodzenia naturalnego, czy chemicznego?

Popatrzmy teraz na str. 15 w podręczniku i spróbujmy znaleźć odpowiedz na pytanie: jakie są rodzaje materiałów włókienniczych?

Już wiecie, że to tkanina i dzianina. Zapiszcie w zeszycie te dwie definicje:

tkanina – wytwarza się ją na maszynie zwanej krosnem.

dzianina – jest robiona ręcznie – na drutach lub szydełku – albo produkowana na maszynach dziewiarskich.

Przyjrzyjcie się ubraniom, które macie w tym momencie na sobie. Są z tkaniny, czy z dzianiny? A może z połączenia tych dwóch rodzajów materiałów włókienniczych?

Kategorie: 5